Annons:

Premium Foto: Ving

Ving satsar stort på ny nordisk reklamkampanj

På juldagen går startskottet för Vings nya reklamkoncept som ska framkalla den känsla vi alla känner igen: när man inte vill åka hem från semestern. Bakom det nya kampanjmanéret står svenska Perfect Fools och danska Robert/Boisen & Like-Minded i samarbete med Vings inhouseavdelning.

Kampanjen är utvecklad av Robert/Boisen & Like-Minded, som också stod bakom det danska reklamkonceptet ”Ferier du ikke vil hjem fra” som skapades för Vings danska systerbolag Spies i början av 00-talet. Nu får kampanjen nytt liv, där man genom ett nära samarbete med Perfect Fools och Vings Inhouse-marketingavdelning skapat en gemensam kreativ plattform för hela Norden, i en modern och mer produktnära version. 

Om kampanjen
Kampanjen, Semester du inte vill hem från, lanseras i hela Norden under julhelgen och kommer att synas brett på tv, i streamingtjänster, sociala medier, digitala kanaler, utomhus, i biografer och i tryckta medier.

– Man kan säga att mediainvesteringar är bränslet för att driva trafik in till sajten och där cirka 93 procent av bokningarna görs, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving.

Att det är en stor satsning bekräftar Claes Pellvik.

– Ja det är den största kampanjen sedan före pandemin.

Kompletterar ni kampanjen med några influencersamarbeten?
– Nej inga influencersamarbeten, vilket vi generellt sett är ganska restriktiva med då det är svårt att räkna hem både jobb och investeringar på den typen av samarbeten, säger Claes Pellvik.

Filmerna är producerade av Bacon Production och publiceras i versioner på 25, 15 och 6 sekunder. De är inspelade på Rhodos – ett av Vings mest populära sommarresmål. Kampanjen är utvecklad av Robert/Boisen & Like-Minded och Perfect Fools i nära samarbete med Vings inhouse-marketingavdelning.

Summering av reklamfilmerna: En barnfamilj försöker barrikadera dörren till sitt hotellrum Vings familjehotell Sunwing med resväskor och strandväskor, medan de tystar varandra i hopp om att personalen inte upptäcker dem. Ögonblicket efter öppnar terrassdörrarna mot poolområdet upp, och en medarbetare står tillsammans med Lollo & Bernie redo att guida familjen till utcheckning. Vid poolen letar hotellpersonalen efter gäster som borde vara på väg hem, men som istället gömmer sig under solsängarna. På ett annat ställe i staden klamrar sig en man fast vid en antik pelare i ett sista desperat försök att slippa åka hem, medan hans fru letar efter honom bland kullerstensgatorna inför parets avslutande middag. De håller alla bokstavligen fast vid semestern till sista sekund, medan payoffen ”Semestrar du inte vill åka hem från” rullar förbi.

Se en av kampanjfilmerna här>>