Annons:

Premium

SAS vinner bästa flygsajt för tredje året i rad

Grattis SAS till förstaplatsen i Travel News och Nordic Bench ranking av de bästa digitala plattformarna i kategorin flygbolag. Hur känns det? - Det känns toppen, att få utmärkelsen igen ger oss bekräftelse att arbetet vi gör skapar värde, säger SAS and Travel News Wilhemina Skoghpris - Emil Stolt och Maria Alfredéen.

Varför tror ni att ni vinner för tredje året i rad?

Vi arbetar idag med flera hundra små förbättringar varje månad och testar våra lösningar regelbundet med våra kunder. Det visar sig att vara en framgångsrik metod!

Ni mäts i NPS-undersökningen på 15 parametrar. Vilka är de tre viktigaste för er? (Design, hastighet, bästa pris, boka snabbt, service, tydlighet, inspiration, etc)

Våra kunder uppskattar tydligt och lättnavigerat innehåll och enkelhet att boka. Vi prioriterar även hastighet som är viktigt både för kundnöjdhet och säljkonvertering.

Vad har ni gjort för digitala innovationer under 2020?

Vi har anpassat våra prioriteringar kraftigt under 2020 på grund av pandemin. I början handlade det mest om skapa tydlig information kring inställda flyg, därefter fokuserade vi mycket på att skapa möjligheter för kunderna att skjuta upp sitt resande genom att välja olika voucherlösningar. Vi har även implementerat olika tjänster för att underlätta resandet för de som har flugit, tex flexibla bokningsregler och val av ett tomt säte bredvid ombord på flyget samt tydliga informationssidor för att underlätta planering av resor.

Har era kunder ändra sitt beteende under pandemi-året?

Tyvärr reser de flesta inte alls men de som reser bokar mycket närmare avgång än tidigare och värdesätter flexibla bokningsregler.

Vad ligger i er pipeline för 2021?

Vårt viktigaste fokus nu är att hjälpa våra kunder att resa smidigt allt eftersom reserestriktioner släpps. Många länder har egna krav på PCR testintyg eller vaccinationsintyg och det kan vara en utmaning för kunden att förstå vad som gäller. Det finns flera initiativ inom flygindustrin för att digitalisera den här typen av intyg men än så länge är det inte harmoniserat mellan länder vilket är en utmaning för flygbolagen.

Sköter ni den digitala verksamheten internt eller med externa konsulter? Motivera gärna ert val.

I dag har vi blandade teams med både anställda och konsulter. Det ger oss möjligheten att vara flexibla när behovet av utveckling minskar eller ökar. Däremot ser vi framemot att kunna välkomna flera utvecklare att bli anställda i SAS framöver.

Reseindustrins största utmaning 2021?

Att få igång resandet igen!

Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

 

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025