Annons:

Premium

Ny rapport: elsparkcyklarna minskar på biltrafiken

Elsparkcyklar kan minska biltrafiken och öka antalet resenärer i kollektivtrafiken. Det hävdar teknikkonsultföretaget Rambøll i en rapport. Å andra sidan finns ett företag med starkt egenintresse bland beställarna: Voi. Text: Janne Sundling

”Rapporten visar att 16 procent av alla turer på elsparkcykel ersätter korta bilturer”

Elsparkcyklarnas framfart får städernas befolkningar att delas i två läger: för eller emot. Krav på förbud i svenska städer har inte lett längre än att det förbjudet från 1 september köra eller parkera dem på gångbanor.

Men nu visar en rapport från Rambøll att de kan minska bilismen och få fler att åka kollektivt. 

– Rapporten visar att 16 procent av alla turer på elsparkcykel ersätter korta bilturer. Så de är bra för staden, säger Erik Hasselbalch, chef för Voi i Danmark till TV2 Lorry.

I Köpenhamn förbjöds ”eløpehjulen” 2020, men kom tillbaka hösten 2021. Fast från årsskiftet är de inte tillåtna i stadens Indre By, och delar av Vesterbro, Nørrebro, Østerbro, Christianshavn och Amager.

Området i centrala Köpenhamn där elsparkcyklarna är förbjudna. Bild: Tv2 Lorry

Rambøll har tittat på Stuttgart i Tyskland där elsparkcyklarna integrerades i kollektivtrafiken. Där såldes 35 procent fler biljetter till kollektivtrafiken. I rapporten pekas de ut som en ”last-mile” lösning, de används den första eller sista biten i stället för bil.

Voi och Dansk Erhverv (Dansk Näringsliv) som står bakom rapporten hoppas nu Köpenhamn ska släppa på restriktionerna i innerstaden när den nya reglerna med förbud där ska utvärderas i höst. Före förbudet uppskattades 63 procent av turerna sluta i innerstaden. Och Voi stämmer i bäcken genom att i samarbete med kommunerna vilja bygga upp parkeringsbås för elsparkcyklarna kombinerat med GPS-lås som gör att de måste parkeras där i stället för att ställas lite var som helst.

Nu blir det upp till partierna att studera utvärderingen och framtiden för elsparkcyklarna på Köpenhamns gator.