På tisdagseftermiddagen turkisk tid kunde det norska kryssningsföretaget Havila Kustruten äntligen hissa den norska flaggan och rederiflaggan på skeppen Havila Polaris och Havila Pollux på Tersan-varvet utanför Yalova i Turkiet.
- Vi har upplevt en rad utmaningar på vägen, men har aldrig tappat hoppet om att hitta en lösning. Att vi nu äntligen är i besittning av våra egna vackra och toppmoderna fartyg är en milstolpe för rederiet, säger Bent Martini, VD för Havila Kystruten.
Att bygga båtar tar som bekant tid och kostar mycket pengar, ungefär en miljard norska kronor per skepp. I fallet Havilas fyra nya båtar har det tagit extra lång tid.
Rederiet gjorde ursprungligen en beställning i Spanien på två fartyg, men det skulle man inte ha gjort för varvet gick i konkurs efter bara några månader.
Då beställde man två båtar i Turkiet och efter konkursen ytterligare två. Efter konkursen var covid också en anledning till förseningarna. Bygget tog fart, men sedan startade Putin ett krig i Ukraina som fick långtgående konsekvenser. Havila Kystruten hade nämligen skrivit ett leasingavtal på tio år med GTLK-leasing vars huvudkontor finns i Moskva under det ryska transportministeriet. Direktören för leasingbolaget hamnade på en av alla EU:s sanktionslistor och följaktligen frös affären till is. Och som lök på laxen kom det en jordbävning i Turkiet som innebar att arbetarna slutade att bygga båtar och istället gav sig av till det drabbade området för att leta efter sina familjer.
Men nu är alltså fartygen redo för att åka till Norge och börja sin kamp mot det traditionella rederiet Hurtigruten. De två rederierna konkurrerar på samma sträcka utmed Norges kust och bägge har statlig finansiering som en bottenplatta.
Havila Polaris kommer att avgå från Bergen den 17 augusti och lämnar Tesan-varvet som det första av de två kustkryssningsfartygen. Inte långt därefter är planen att Havila Pollux ska följa samma rutt innan fartyget ska avgå från Bergen den 23 augusti.
Efter att Havila Kystruten tidigare i år fått alla licenser för att kunna finansiera kustruttsflottan och frigöra den säkerhet den ursprungliga investeringspartnern hade i fartygen, har arbetet handlat om att hitta rätt finansieringspartner till rederiet.
– Fyra kustfartyg har ett…
Har du redan Premium? .
Läs vidare med Premium
Ingår
Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete