När Björn Kjos kommenterade första kvartalets katastrofala resultat, i praktiken två miljarder back, var han lugn som en norsk fjällsjö. När han nu visar andra kvartalets siffror förstår man varför. De pilar som bolaget kan påverka pekar åt rätt håll, nedan jämfört med föregående års Q2:
# Intäkterna ökar med 32 procent, kostnaderna med bara 26 procent.
# Enhetskostnaden minskar med 9 procent, med 19 exklusive bränsle.
# Resultatet före skatt vänds från 909 miljoner back till 370 i vinst.
# Kapaciteten i form av säteskilometer ökade med 48 procent.
# CO2-utsläppen per passagerakilometer minskade med 2 procent.
Det mesta av detta visste Björn Kjos nog redan i vintras när bolagets usla balansräkning tvingade honom till en panikemission på 1,5 miljarder kronor. I vart fall hoppades han det, för ungefär så hade han beskrivit framtiden för investerare och analytiker.
2018 når Norwegian tillväxttoppen och fasar in 25 nya flygplan samt öppnar nya baser och linjer. Kalkylen är baktung, men mycket av investeringarna är gjorda. Nu lovar Björn Kjos en lugnare tillväxt som ytterligare ska skruva fram bättre vinster ur relationen intäkter/kostnader.
Det betyder inte att Norwegian slutar växa och inte att framtida risker är undanröjda. Flyg är en högriskbransch och alla bolag lever under tre tunga hot: Oljepriset, dollarkursen och oberäkneliga politiker.
En handfull dollars höjt oljepris kan radera ut hela Norwegians vinst och det är dyrt att säkra bränsleleveranserna.
Om Trumps ”America first” stärker dollarn några procent mot norska kronan rasar Norwegians vinst och valutasäkringar knaprar på vinsten.
Regleringar och tillstånd kan ändras med dagsformen hos de politiker som styr, om Putin släppte till Rysslands luftrum vore Kjos lycka gjord.
Men i dag kan Björn Kjos nöjt konstatera att han levererat vad han lovat. Kontroll över tillväxten och kostnaderna utan att tappa intäkter och passagerare. Och med tanke på IAGs och Lufthansas intresse för att buda på bolaget, Ryanairs sura reaktion och börskursen verkar marknaden tro på Norwegian.
Leif Holmkvist