Nyligen tog jag en DriveNow från mitt hem på Kattgränd till Arlanda. När vi skulle parkera bilen på flygplatsen var det smockfullt på DriveNows platser och vi var tvungna att ställa oss mitt i en gata tillsammans med ett gäng ytterligare DriveNow-bilar. Totalt var det runt 25 bilar. Knappt tio procent av DriveNows hela flotta i Stockholm. Det var torsdag förmiddag och nästa dag kom det säkert lika många DriveNow-bilar ut till Arlanda. Att ha dem stående där tills helgen är slut är inte god bildelningsekonomi. Idén med bildelningstjänster är suverän. Det är bra för miljön och bra för staden att det inte står en massa parkerade privatbilar överallt. Men om de står ute på flygplatsen gör de inte mycket nytta i city. Men för att det ska bli ekonomi måste det finnas mycket fler bilar och de måste vara tillgänglig överallt. Inte bara i ett begränsat område i stadens absoluta centrum.
DriveNows erbjudande var helt enkelt inte tillräckligt bra och transformationen från det att människor vill äga sin egen bil till det att de bara tar en på gatan är mycket lång. Jag tror att en förutsättning för att det ska fungera i vårt land är självkörande bilar. Det säger något att DriveNow’s verksamhet fortsätter i ett gäng andra storstäder i Europa. Kännetecknande för dem är att de har större befolkning och högre densitet. Stockholm är en mycket glest befolkad stad med gigantiska grönområden mellan förorterna. Även mitt i stan är det många gröna, härliga parker.
Vad kan vi då lära av DriveNow? Att deras bokningssystem var suveränt. Det var enkelt att bli kund och att vara kund. Även om dygnspriset var högre än de vanliga hyrbilsbolagen valde jag flera gånger att köra med DriveNow eftersom det var så smidigt. De traditionella hyrbilsbolagen tjänar pengar på företagskunder och ersättniningsfordon vid olycka. Den tuffa vintern var alltså mumma för Avis, Hertz och Europcar. Att DriveNow nu försvinner kommer inte att påverka deras business i någon större utsträckning. De gamla bolagen ångar på som vanligt med låg marginal och med sin främsta uppgift, att visa upp bilmärkena bakom hyrbilsbolaget på gator och torg så att folk blir sugna på att köpa en ny bil. För BMW blev prislappen 69 miljoner på tre år för hög. Det funkar fortfarande i Berlin, Wien, Köpenhamn, London och San Francisco.
Men den 31 oktober är det slut i Stockholm.
Trist.
Men långt ifrån oväntat.