Annons:

ANALYS: Fegt av SAS att stoppa reklamfilmen, men uppgiften är inte att vara modig

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar SAS stoppade reklamfilm. “Mitt tips är att SAS låter mobben på nätet bestämma. SAS är inte ett företag som trivs på barrikaderna.” Efter denna analys skrevs har SAS åter publicerat filmen.

Igår presenterade SAS sin nya reklamfilm. Budskapet var att det finns ingenting som är skandinaviskt. Glöm att köttbullarna är svenska, gemet norskt och wienerbrödet danskt. Allt det som vi tycker är “vårt” är importerat. 

Under många år var jag chefredaktör på reklam- och marknadskommunikation-tidningen Resumé och dessa tongångar var det som gällde på Stureplan i Stockholms mitt. Nationalstaten är onödig. Det viktiga är ett antal destinationer runt om i världen som vi som tjänar bra flyger mellan. 

Det bästa vore väl om EU bestämde allt. Möjligen med hjälp av FN. 

Det är i detta klimat som reklamfilmen är producerad och den fortsätter att berätta att “We Are Travellers”. Jag håller med om detta budskap från SAS, jag är en del av den globala eliten som anser att nationalstaten är en konstruktion med 150 år på nacken. Denna saga känns lika fräsch som rasbiologi och kolkraftverk. Jag är övertygad om att SAS-reklamfilm har fått tummen upp i fokusgrupper med SAS Eurobonus-kunder. Filmen är lika snygg som smart.  

Men nu lever vi ett land där 30 procent av befolkningen är beredda att rösta på Sverigedemokraterna och miljoner svenskar läser sajten Nyheter Idag flera gånger i veckan. Detta är en grupp som skiljer sig radikalt från mina vänner på Stureplan.

Det är ett faktum att även om vi i Sverige är bäst i världen efter Norge på att flyga så har hälften av befolkningen inga planer på att flyga någonstans de närmaste tolv månaderna.

Det är denna grupp som nu ryter tillbaka. 

“Vi älskar svenska flaggan, ingen annanstans i världen smakar svenska köttbullar som hemma i Svedala och våra värderingar är bättre än resten av världens. Lägg ner EU och ja, kanske FN också!” 

Och vad gör då SAS när denna orkan drar igång. Jo, man drar tillbaka sin reklamfilm. Flygbolaget sitter nu onekligen i en rävsax. 

Ska man låta mobben bestämma vilka budskap som skickas ut eller ska man stå upp för att “We Are Travellers”? 

Mitt tips är att SAS låter mobben på nätet bestämma. SAS är inte ett företag som trivs på barrikaderna. Att vara modig i debatten är mitt mål, att simma motströms är en krönikörs viktigaste uppgift. 

Men SAS har en annan uppgift som är mer central: man ska sälja flygbiljetter. 

Att då berätta för “folket” vad som är skandinaviskt är överkurs. Jag är med andra ord övertygad om att nästa reklamfilm från SAS visar en A350 som kör mot solnedgången. Det är ingen slump att 99 procent av all reklam för resor är generiskt tråkig.

Efter denna analys skrev har SAS återpublicerat filmen på Youtube.

5 kommentarer

  1. Caduta Massi: Tillhör ingen elit, har inga kompisar runt Stureplan eller på Södermalm. Skulle aldrig i livet rösta på vänstern eller något av de alla gröna och socialliberala partier som skvalpar runt i mitten, ej heller på SD, M och KD eller något annat till höger. Reser ytterst sällan med SAS då priset alltid är avgörande för mig, men jag måste säga att jag gillar filmen och budskapet starkt. Stå på er SAS och låt filmen flöda i medierna.
  2. Bo C.: Jag tycker att filmen var fin, och ganska okontroversiell. Men nättrollen är uppenbarligen _extremt_ lättkränkta. "Buhu, de sa att köttbullar inte är svenska! Bojkotta dem!!"
  3. Sten Person: Om jag vill stödja globaliseringen, om jag vill att Tre Kronor skall vara ett globalt ishockeylag, om jag vill att Dalahästen är samma häst på Nya Zeeland, ja då finns det organisationer att verka i, både lokalt & internationellt. Om jag vill se vad ett flygbolag "säljer & erbjuder mig"? Gör då kommunikation som informerar mig, jag flyger inte för att vara aktivistisk - jag flyger för att komma fram.
  4. Anders Pettersson: Alltså, varför gör SAS, ett flygbolag, denna film? Jag känner mig inte hemma med det på det sätt jag är van med vid SAS. SAS är alltid ödmjuka, vänliga och behandlar alla passagerare på lika villkor, men varför känner SAS att de nu måste bli orimligt PK just idag, och lyfta något som inte har med mig som kund att göra eller ens deras egna affärsverksamhet? Detta känns bara konstigt att SAS hävdar att Skandinavien inte har något eget, att Skandinavien har kopierat allt som vi har. Är det ens en sanning i det de förmedlar? Vill jag vara PK så ansluter jag mig till en organisation som driver dessa frågor men när jag som kund nu blir skriven på näsan att "som Skandinav skall du inte tro att du är nåt eller för den delen tillfört världen någon nytta, ty allt en Skandinav kan är att kopiera andra", va fan har det med mitt flygbolag att göra? Nä, detta känns inte bra alls, jag känner mig kränkt som Skandinav. Nä väl, det finns fler flygbolag, tillexempel Turkish Airways har bra flyg och byten. De blir glada av att serva Skandinaver!
  5. M: Varifrån kommer siffran att 30 procent av befolkningen är beredda att rösta på Sverigedemokraterna?
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024