Annons:

Så blev Swebus bästa sajten i mobilen

Segerintervju. I veckan utsåg Google Nordens bästa resesajt i mobilen. Travel News har pratat vinnaren Fadi Chebaro på Swebus. Här är hans bästa tips.

Fadi Chebaro, E-Commerce Manager, på Swebus, grattis till vinsten bästa mobilsajt inom resor i Norden utsedda av Google. Före jättar som Booking.com, SAS, SJ och Braflyg.

Vad är hemligheten bakom er framgång?

– Det är många små ändringar här och där. Vi har arbetat successivt under lång tid med att analysera hur våra användare rör sig på swebus.se för att identifiera vart våra besökare upplever friktion och vart vi har möjligheter. Vi är jätteglad över vinsten. Det var faktiskt lite oväntat.

Vad finns i botten på er sajt?

– Vi har vidareutvecklat vår webbplats inhouse. Det finns ett känt CMS i botten, men egentligen har vi byggt hela e-handelslösningen själva.

Men hallå, vad är hemligheten bakom er framgång?

– Vi vill att sajten ska vara enkel och smidig. Sidan ska ladda mycket snabbt och det ska vara och tydligt fokus på det som är relevant och enkelt för kunden, som köp av biljett, kundsupport, destinationer och tidtabeller.

Ni har ingen app?

– Nej. I nuläget har vi fokuserat på en hemsida med tydlig mobilanpassning – och det verkar ju fungera.

2 miljoner människor reser med Swebus varje år. 80 procent köper sin biljett via nätet och 8 av 10 gör det via mobilen.

– Vi ser att mobilen ökar hela tiden. När jag började för fyra år sedan var det hälften som köpte biljett via nätet. Man har butiken med sig i fickan och kan enkelt köpa en biljett oberoende av öppettider eller om man har en butik i närheten.

Det låter så enkelt, varför gör era konkurrenter inte samma sak?

– Jag tror att många av våra branschkollegor jobbar med detta, dock så tror jag att många tänker för stort och kanske missar de många mindre förbättringarna som finns att göra. Vi har tittat mycket på de andra på listan och plockat saker som vi tycker är bra. Mitt råd är att tänka att det ska vara enkelt, tydligt och smidigt. Så lite friktion som möjligt.

Vad händer framöver?

– Detta är något av en nyhet, men i höst släpper vi en helt ny webbplats med ännu mer fokus på kundens behov och kommer också att introducera en app.

En kommentar

  1. Charlie Lagerberg: Var tog Cabonline vägen?
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024