Annons:

SAS vd Rickard Gustafson: “Airbus gav oss en bättre deal”

Travel News var på plats på Kastrup i Köpenhamn när SAS visade upp sitt nya flygplan: Airbus 350. Efter en visning av planet fick vi en kort intervju med SAS vd Rickard Gustafson. Han tonar ner den nya konflikten med pilotföreningen och lovar att SAS fortsatt ska vara ett skandinaviskt bolag som har skandinavisk personal och följer skandinaviska anställningsvillkor. 

Vad kostar ert nya flygplan?

– De är dyra, 1,5 miljarder styck. 

När är planet betalt?

– Det är en bra fråga. Det kommer att vara ryggraden i vår longhaul-operation i framtiden. Vi kommer att ha det i minst femton år. Jag har inte exakt datum, men detta är framtiden i vår longhaul-flotta. 

Varför valde ni Airbus och inte Boeing?

– Vi tittade på bägge alternativen och gjorde en grundlig utvärdering och kom fram till att båda flygplansmodellerna kan fungera väldigt väl för det vi vill göra. I slutändan var det ett par saker som avgjorde. Vi fick en bättre deal med Airbus än vi fick med Boeing. Vi kunde också gå snabbare mot en enhetsflotta med Airbus än med Boeing. Det sista var också viktigt för oss. 

Jag träffade flygbranschens chefslobbyist på IATA:s konferens i Berlin nyligen. Han vill verka för att ni och andra flygbolag inte ska vara tvungna att gå till Airbus för att köpa underhåll och reservdelar. Han vill verka för en friare marknad. Förstår du vad han vill åt och vad det skulle innebär för besparingar för er?

– Det är riktigt. Även våra tillverkare av flygplansmotorer har ganska inlåsta lösningar. Det är en oligopolmarknad, det finns inte många alternativ. Detta är en viktig fråga för flygindustrin. Inom IATA försöker vi skapa mer konkurrens och få ner kostnaderna för underhåll långsiktigt. Det är ingen lätt fråga, men en viktig fråga. 

Vid redovisningen av SAS senaste kvartalsrapport lyfte du att er flotta av mindre flygplan också ska skiftas ut. Då blev piloterna jätteirriterande. Vad är problemet och vad kommer att hända med piloterna?

– Jag ser inte detta som speciellt kontroversiellt. Vi har hela tiden sagt att nu har vi gjort en enormt stor investering. För första gången i vår historia kommer vi att gå mot en enhetsflotta. Självklart måste vi säkerställa att vi kan hantera det. En del av den marknad vi vill betjäna fungerar inte med en 180:s sätesmaskin. Vi behöver ha tillgång till 120-150 säten. Det är en annan flygplansmodell. Det ska bli en egen enhet med skandinaviska anställda och skandinaviska villkor. Det är väl inte så dramatiskt?

Vi har ju sett hur BRA flyg har gjort. De sparkade piloterna och tog sedan in wetlease. Det är inget som du har funderat på?

– Nej, inte alls. Vi ska säkerställa att vi håller i värdet av den enhetsflotta vi håller på att skapa. Vi behöver tillgång till en mindre produktionsplattform.

Du tog också upp att flygandet minskar. Det kom nya siffror i dag från Swedavia som visar på fortsatt nedgång. Hur stor kommer minskningen att bli och vad är din strategi, färre stolar och lägre priser eller högre priser?

– Jag har ingen aning om hur marknaden kommer att utvecklas. Det hade varit lysande om jag hade en kristallkula att titta i. Men just nu ser vi en avtagande efterfrågan. En aspekt är säkert att man är mer miljömedveten. Det är inte den enda anledningen, men en viktig anledning. Därför är jag glad när jag ser på vår egen affär, inte minst inrikes, att vi lyckas hålla i den bättre än många av våra konkurrenter göra. Jag hoppas att många kunder ser att vi vill mer när det gäller hållbarhet än många andra. Det gynnar oss. 

Den vikande trenden, kommer den att pågå ett år, tre år eller fem år? 

– Det hänger ihop med hur konjunkturen utvecklas. Vi vet att det är en tydlig korrelation mellan ekonomisk tillväxt och efterfrågan på flygresor. Vi kommer att följa den ekonomiska konjunkturen. Det vågar jag säga. 

30 miljoner passagerare har ni idag. Enligt Swedavia och andra ska det bli ett mycket större universum ganska snart. Känns de kalkylerna realistiska för dig?

– Svårt att avgöra. Jag önskar att vi får till mer resande. Jag vill att människor ska få möjlighet att uppleva världen. Att vi kan ha företag som kan fortsätta att ha sina hemmamarknader i Skandinavien och nå ut i världen. Men då måste vi gör flygresande mer hållbart. För att den verklighet som jag gärna önskar ska bli realistisk måste vi göra resandet mer hållbart ganska snabbt. 

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024