USA har nyligen infört 145 procent tull på kinesiska importvaror, vilket Kina svarade på med 125 procent tull på amerikanska produkter. För ett flygplan med ett marknadsvärde på cirka 55 miljoner dollar innebär detta betydande extra kostnader. Det är oklart om det var Boeing eller Xiamen Airlines som beslutade att avbryta leveransen. Det rapporterar Sveriges Radio.
Boeing har börjat flyga tillbaka flera 737 MAX-plan från sitt färdigställandecenter i Zhoushan, Kina, efter att kinesiska myndigheter beordrat landets flygbolag att stoppa mottagandet av amerikanska flygplan. Detta är en del av Kinas strategi i den pågående handelskonflikten.
Denna utveckling påverkar Boeing negativt, då Kina är en av företagets största marknader. Handelskonflikten kan leda till att kinesiska flygbolag vänder sig till andra tillverkare, såsom Airbus, som redan har en stark närvaro i Kina.
För Boeing innebär detta ytterligare utmaningar, särskilt med tanke på tidigare problem med 737 MAX-modellen och företagets ekonomiska förluster under 2024.
Den pågående handelskonflikten mellan USA och Kina fortsätter att skapa osäkerhet inom flygindustrin, och det återstår att se hur detta kommer att påverka framtida leveranser och samarbeten mellan länderna.