”När saker går snett går de snett ganska snabbt”
En pilot i stället för två i cockpiten på passagerarjetplan. Flygbolagen ser framför sig sänkta kostnaderna och att det blir lättare med bemanningen. Men tveksamheten inför ensamflygningar är stor.
Ändå har 40 länder, som Tyskland, Storbritannien och Nya Zeeland, har bett FN:s organ för luftfartsstandarder att hjälpa till att göra enpilotsflyg möjliga. EU:s luftfartssäkerhetsbyrå har också arbetat med frågan om hur soloflygningar skulle kunna fungera och förbereda regler för att övervaka dem. De, EASA, säger att sådana tjänster kan starta 2027, enligt Bloomberg News.
Men piloterna är inte förtjusta i planerna. Det är inte passagerarna heller.
Tony Lucas, kapten för en Airbus SE A330 på Qantas Airways och ordförande för Australian & International Pilots Association, är oroad över att en solopilot kan bli överväldigad av en nödsituation innan någon hinner nå cockpiten för att hjälpa till.
– Människorna som åker den här rutten är inte de som flyger jetplan varje dag. När saker går snett går de snett ganska snabbt, säger Lucas till Bloomberg.
Som på Air France Flight 447 på väg till Paris från Rio de Janeiro den 1 juni 2009. Med planet på 35 000 fot (10 670 meter) över Atlanten och kaptenen vilande i kabinen fick de två co-piloter i cockpit felaktiga hastighetsavläsningar, förmodligen från frusna detektorrör.
När kaptenen kom till cockpit 90 sekunder senare var planet i ett aerodynamiskt stall som det aldrig återhämtade sig från. Mindre än tre minuter senare slog det i vattnet och dödade alla 228 personer ombord.
Tony Lucas oroar sig också över de förlorade möjligheterna att agera mentor för juniorpiloter om piloterna arbetar allt mer på egen hand.
Automation, teknik och fjärrassistans från marken skulle på något sätt behöva ersätta expertis, säkerhet och omedelbarhet hos en andra pilot.
På 1950-talet var cockpits för kommersiella flygplan mer bemannade, ofta med en kapten, biträdande pilot, en flygingenjör, en navigator och en radiooperatör. Tekniken gjorde gradvis de tre sista funktionerna överflödiga.
En förutsättning för enpilotsverksamhet är att det är minst lika säkert som med två personer vid kontrollerna, enligt International Civil Aviation Organization, FN:s luftfartsorgan.
– De psykologiska barriärerna är förmodligen svårare än de tekniska barriärerna. Tekniken finns för att flyga med en pilot, det handlar verkligen om tillsynsmyndigheterna och allmänheten känner sig bekväma, sa Boeing Sydostasienpresident Alexander Feldman vid ett möte i förra veckan.
Ett första steg skulle vara att tillåta ensampilot när flygplanen kryssar, vanligtvis en mindre hektisk period än start och landning. Det skulle tillåta den andra piloten att vila i kabinen.
Genom det skulle en tvåpersoners besättning kunna flyga längre rutter utan en extra pilot.

”De psykologiska barriärerna är förmodligen svårare än de tekniska barriärerna”
I slutändan kan flygningarna vara helt automatiserade med minimal tillsyn från en pilot. Systemet kunde upptäcka om piloten blir arbetsoförmögen och sedan landa planet själv på en förvald flygplats, enligt EASA. Men sådana flygningar är inte troliga förrän långt efter 2030, förklarade de.
Värdet av att ha två piloter blev tydligt den 15 januari 2009, när ett flygplan från US Airways träffade en flock gäss kort efter start och tappade kraften i båda motorerna. Kaptenen, Chesley Sullenberger, och andrepiloten Jeffrey Skiles lyckades landa Airbus A320 på Hudsonfloden. Ingen dog. Händelsen blev känd som miraklet på Hudson och blev till filmen Sully med Tom Hanks som Sullenberger.
Ingenting har hittills visat sig vara säkrare än ”en andra utvilad, kvalificerad, vältränad pilot fysiskt närvarande på cockpit”, förklarade International Federation of Air Line Pilots’ Associations till ICAO i en tidning inför ett sammanträde förra månaden.
Övergången till enpilotsverksamhet kan påverka områden som utbildning av besättningar och medicinska krav, såväl som mental hälsa och arbetstillfredsställelse, sade brittiska civila luftfartsmyndigheten i ett mejl.
International Coordinating Council of Aerospace Industries Associations, som representerar flygplanstillverkare över hela världen, uppmanar ICAO att ta fram en färdplan för flygningar med en pilot vid kontrollerna ”under icke-kritiska perioder”.
–[Men] dessa koncept kommer inte att implementeras förrän flygsamhället är bekvämt med att verksamheten kommer att vara minst lika säker som de är i dag, skriver Janet Northcote på EASA i ett mejl till Bloomberg.