Annons:

Ny rapport: 60 procent spräcker sin semesterbudget

Hotels.com lanserar nu sin första utgåva av Millennials on the Move - en undersökningsserie som ger insikt i svenska, norska, finska och danska resenärers resevanor i åldrarna 18-34 år. Undersökningen genomfördes av YouGov med 4000 respondenter över hela Norden och 1000 mottagare i respektive land, enligt ett pressmeddelande.

Det kanske inte kommer som en överraskning att de nordiska respondenterna föredrar att resa med sin partner (42  procent) – förutom i Norge där det är omkring en tredjedel (37 procent) som reser med sin andra halva. Sverige är istället det land som visar sig vara nordens romantiker, med hela 47 procent som väljer att resa med sin livskamrat. Ett mer chockerande resultat är att det ungefär är en femtedel (18  procent procent) i Norden som väljer att resa med sina föräldrar, Norge toppar med 22 procent.

Undersökningen visar att, trots att 60 procent av svenska resenärer sätter en budget inför sina resor, över hälften (55 procent) av dessa spräcker sin budget. Statistiken ser liknande ut över hela Norden: 61 procent sätter en resebudget och 52 procent spenderar mer än tänkt. Kan detta vara en anledning till varför Nordens millennials väljer att resa med sina föräldrar?

Det är uppenbart att Norden är bortskämda med generösa semesterrättigheter. 66 procent av respondenterna i Norden håller med om att resor är mer tillgängligt än någonsin och en tredjedel (33 procent) av de dem föredrar en 7-10 dagars semester, med norrmännen som banar vägen med 41 procent. Överraskande nog är finska millennials inte lika angelägna av en längre semester (27 procent) och föredrar istället kortare 3-dagars semestrar (25 procent). Är detta hemligheten till lycka?

När det kommer till sociala medier ser nordiska millennials semestern som en digital detox, en paus från den digitala världen. Över hälften (56 procent) uppger att det inte är viktigt att uppdatera sociala medier under semestern, medans 16 procent inte uppdaterar sina kanaler alls. Detsamma gäller telefonandvändning i allmänhet; 56 procent av respondenterna uppger att de använder sina telefoner mindre än normalt. En demografi som utmärker sig i Sverige är den äldre generationen med barn över 7år; 45 procent använder sina telefoner lika mycket som vanligt.

Trots den digitala detoxen och att leva i nuet, visar 26 procent av svenskar en oro och stress under resfärden på semestern. Dock en relativt liten siffra i jämförelse med danskar (40 procent). Kanske är det ett incitement att ta längre semester så att man kan varva ned ordentligt? Eller kan det spekuleras kring hurvida nordens föredragna semestermål kan vara en bidragande faktor till denna känsla…

 Strandsemester (36 procent) är populäraste typen av resor bland svenskar, följt av stadsresor (23 procent) och äventyr (15 procent). Bland de främsta destinationerna ingår New York (25 procent), Tokyo (19 procent) och Los Angeles (18 procent). Och nu förstår vi varför mer än hälften av alla svenskar spräcker sin budget…

”Millennials on the Move är fascinerande forskning och vi är glada över att dela med oss av de insiktsfulla resultaten under de kommande månaderna. Det är intressant att se att svenska millennials är mer benägna att resa med sina föräldrar än sina vänner. Det faktum att de också använder semestrar som en ”digital detox” och släpper sina telefoner inklusive sociala medier för att vara närvarande i ögonblicket är beundransvärt.”, Säger Adam Jay, ordförande för Hotels.com.

Kommentarer är stängda.