– De måste se över sin egen ekonomi, precis som vi har gjort, sade Norwegian-chefen Geir Karlsen till Dagens Næringsliv inför mötet.
SAS vd Anko van der Werff varnade samtidigt för att höjningarna riskerar att bromsa tillväxten i det norska flygandet:
– När avgifter och skatter blir för höga flyttar trafiken någon annanstans. Flygplan är lätta att flytta på.
Flygbolagen menar att regeringen borde avlasta Avinor – till exempel genom att skriva av delar av bolagets skuld eller skjuta upp investeringar.
Avinor motiverar höjningen med ökade kostnader, förlorade taxfreeintäkter och nya statliga uppdrag. Samtidigt har bolaget dragits med fördyrade teknikprojekt och svag lönsamhet efter covidåren.
Transportdepartementet svarar att flygbolagen redan fått lättnader, bland annat genom sänkt flygpassageraravgift och kommande minskning av CO₂-avgiften. Men trots detta väntas den totala avgiftsbördan fortsätta öka.
SAS och Norwegian har redan minskat sin närvaro i Norge – SAS fokuserar allt mer på Köpenhamn, medan Norwegian växer snabbare utomlands än på hemmamarknaden.
– Vi har redan börjat flytta jobb från Norge. Om villkoren inte förbättras kommer utvecklingen att fortsätta, säger Geir Karlsen.
Relaterade artiklar
-
Avinors avgifter jekkes opp 50 prosent – ber eieren rydde opp selv
-
Norwegians vd: ”Svenska politiker borde göra mer för att stötta flyget”
-
Sverige snabbast växande marknaden för Norwegian
-
Norska staten säljer hela innehavet i Norwegian – avslutar pandemistödet med vinst
-
SAS vd om Arlanda – ”Use it or lose it”
-
Helt enligt manus – och glöm nu den där fjärde banan på Arlanda
-
SAS-chefen: ”Flyginfrastrukturen riskerar att raderas ut”
-
Grattis Danmark! SAS bidrar med 5,6 miljarder euro till er BNP och 45 000 jobb