Annons:

Annons:

Ving svarar på DN:s klimatkritik

Ving klimatkompenserar för alla 1,5 miljoner nordiska gästers flygresor (oavsett flygbolag) samt alla busstransfers och egna hotell. Företaget har därmed ett av de mest omfattande programmen i branschen. Ving redovisar öppet samtliga utsläpp samt vilka utsläppsminskningsprojekt man investerar i, där alla är verifierade av tredje part och certifieras av FN:s Clean Development Mechanism (CDM), Verified Carbon Standard eller Gold Standard, enligt ett pressmeddelande.

Dagens Nyheter har granskat branschen i en artikel som publicerats igår den 9 oktober (samt idag den 10 oktober i tryckta tidningen) och som har fått en del spridning. Vi välkomnar som alltid att man granskar branschen, men vill samtidigt förtydliga hur vårt klimatkompensationsprogram ser ut då allt inte redovisas i artikeln.

Vings årliga utsläpp om 890 000 ton CO2 investeras i utsläppsminskningsprojekt som uppfyller de strikta krav som ställs av FN:s CDM, Verified Carbon Standard eller Gold Standard, framtagna av bland annat WWF och som stöds av fler än 80 miljöorganisationer. Ving följer även den globala standarden The Carbon Neutral Protocol, som uppdateras årligen och bygger på att företag ska kunna vara tydliga, mätbara och transparenta i sitt klimatarbete.

– Vi har valt att göra det enkelt för kunderna och klimatkompenserar därför för samtliga flygresor, busstransfers och boende på våra egna hotell. Vi är medvetna om att klimatkompensation inte är lösningen på utsläppsproblematiken där vårt främsta fokus är att fortsätta minska våra utsläpp, som redan är bland de lägsta i branschen. I tillägg har vi valt att klimatkompensera för de utsläpp som ännu inte kan förhindras och självklart redovisa samtliga dessa projekt, säger Fredrik Henriksson, Kommunikations- och hållbarhetschef, Vinggruppen i Norden.

Så investerar Ving i klimatkompensation*

– Vindkraft 244 540 ton CO2
– Solenergi 378 460 ton CO2
– Vattenkraft 133 500 ton CO2
– Vatteninfrastruktur 133 500 ton CO2

Samtliga utsläppsminskningar är garanterade genom den strikta certifiering som Ving följer och hittills har redan omkring 95 procent av utsläppen för senaste året levererats. Ving har i tillägg till exempelvis vindkraft valt att investera i nya och mer omfattande vatteninfrastrukturprojekt i Gambia, som förutom klimatmålet bidrar till FN:s hållbarhetsmål 3, 5, 6 och 9. Då några av dessa projekt är nytillkomna genom vårt klimatkompensationsprogram har de ännu inte hunnit levererats, men följer även de Gold Standards strikta certifiering, och har inletts under 2019. Vattenprojekten i östra Afrika och Gambia bidrar utöver att bekämpa klimatförändringar och dess konsekvenser (hållbarhetsmål 13) även:

  • Tillgång till rent dricksvatten och sanitet (hållbarhetsmål 6).
  • Ökad hälsa och välbefinnande (hållbarhetsmål 3) genom tillgång till rent dricksvatten
  • Jämställdhet mellan könen (hållbarhetsmål 5) – ansvaret för att skaffa rent vatten ligger traditionellt hos kvinnorna.
  • Stötta hållbar industri, innovation och infrastruktur (hållbarhetsmål 9), lokal teknik används och lokalbefolkningen utbildas.

KORTFAKTA OM KLIMATKOMPENSATIONSPROGRAMMET

  • Alla flyg för alla 1,5 miljoner gäster i Norden oavsett flygbolag (Ving, Spies, Tjäreborg).
  • All busstransfer till och från flygplatsen på samtliga charterresmål vilket inkluderar 1,1 miljoner gäster.
  • Alla nordiska gäster som bor på de egna hotellen Sunwing, Sunprime och O.B.C by Sunwing.
  • Investeringar i projekt som rör vatten, vindkraft och trädplantering och som har en positiv inverkan på fler än 125 000 människor och lokala samhällen

VINGS INVESTERINGAR GENOM NATURAL CAPITAL PARTNERS

*Ving investerar i projekt genom ett partnerskap med Natural Capital Partners, NCP, en global ledare inom utsläppsminskningar. Samtliga projekt följer den globala standarden The CarbonNeutral Protocol, som inte bara täcker koldioxidutsläpp utan samtliga växthusgasutsläpp

I ett mejl till Travel News skriver Fredrik Henriksson, Kommunikations- och hållbarhetschef, Vinggruppen i Norden följande:

”Diskussionen kring huruvida klimatkompensation är bra eller inte behöver dock nyanseras. Vi välkomnar DN:s artikel som publicerades den 9:e oktober, då företags klimatkompensationsprogram skiljer sig mycket åt. Klimatkompensation ska ses för just vad det är, nämligen ett komplement till det viktigaste arbetet – att fortsätta minska utsläppen. Vi håller med om att öppenhet kring ens klimatarbete är viktigt, och redovisar därför 100 procent av de projekt vi investerar i, vilket vi uppmanar alla att göra.

Sett till resebranschen, där utsläppen från flyget är ett problem, är det högsta prioritet att fortsätta minska utsläppen. Dock, när mindre än 1 procent av bränslet idag på marknaden är hållbart, och vi har en bit kvar till kommersiellt el-flyg, så kommer flygresor fortfarande att generera utsläpp. Så länge vi har utsläpp vi inte kan göra något åt, oavsett industri, så behöver vi kompensera även för dem. Alternativet att inte göra någonting, känns inte aktuellt 2019.”

2 kommentarer

  1. Lydia: Jag har kanske missat något men hur kompenserar t ex solceller för kolväteutsläpp egentligen? Jag trodde s k klimatkompensation handlade om trädplantering och stopp för svedjejordbruk och liknande. Tacksam för svar😊 Svara
  2. Fredrik Henriksson: Hej Lydia. Att investera i klimatkompensationsprojekt innebär att du betalar för att utsläppen av växthusgaser ska minska med samma mängd (exempelvis vind- sol-, vattenkraft eller andra projekt som några av de projekt vi investerar i kring vattenborrning). Se mer på ving.se Vh Fredrik Ving Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA