Annons:

Så vinner ditt bolag Grand Travel Award

Hur vinner man GTA? Det enkla svaret är att bli uppskattad av kunderna. Nordic Bench vd Jan Ogner förklarar hur tävlingen går till. Av: Leif Holmkvist.

”I årets undersökning har 3 757 personer svarat på frågor”

Analysföretaget Nordic Bench som ansvarar för resultaten i Grand Travel Award har 15 års erfarenhet av branschanalyser och arbetar med den etablerade metoden Net Promotor Score (NPS).

Vd Jan Ogner förklarar hur tävlingen går till:

– Först av allt listar vi de största aktörerna inom respektive kategori. Därefter går vi ut med frågor i ett brett representativt slumpmässigt urval. De tillfrågade kvalificerar sig in i undersökningen genom egen erfarenhet av respektive bolag.

Viggo Cavling intervjuar Jan Ogner.

Om vi tar exemplet SAS får bara de som har flugit med bolaget ge betyg från 0 till 10 som är högsta betyg. Frågan gäller i vilken utsträckning de skulle rekommendera bolaget till andra.

– Vi räknar ihop poängen, delar med antalet svarande och får då ett genomsnittligt betyg. Vi frågar tre kategorier svarande: privatresenärer, affärsresenärer och branschfolk. Därefter vägs svaren samman till ett slutresultat.

I årets undersökning har 3 757 personer svarat på frågor, säger Jan Ogner:

– Det är dem vi sållat fram med erfarenhet av de bolag de ska bedöma.

Läs allt om Grand Travel Award här!

Köp din heldagsbiljett här!

Eller din kvällsbiljett här!

En kommentar

  1. Svenne: Om man bara listar de största bolagen i varje kategori, så får vi ju den statiska GTA vi haft de senaste decennierna. Och hur är fördelningen mellan resenärer (fritids och affärs) och bransch egentligen. För branschens NPS baseras ju på något helt annat än resenärens. Där kan agentstöd, avtal etc vara avgörande och är det att man då väger samman de tre olika bilder av företagen som baseras på olika saker och är det då totalbilden av de tre som sedan jämförs mellan de nominerade i respektive kategori? Blir ju oerhört svårt för mindre företag eller uppstickare att över huvud taget komma med, även om deras NPS i alla tre grupperna är på topp...
Aviareps Nordic söker junior PR-konsult
Sista ansökningsdag:
2 januari 2023
Reseproducent till Rolfs Travel Group
Sista ansökningsdag:
4 december 2022
FÖRSÄLJNINGSCHEF TILL ELITE HOTELS I LUND OCH MALMÖ
Sista ansökningsdag:
5 december 2022