Annons:

Så ska Scandic spara 10 miljoner liter vatten per år

Nu tar Scandic ett nytt hållbarhetsinitiativ där den enskilde gästen ges större möjlighet att själv påverka sitt klimatavtryck under vistelsen och inför en mer sparsam rumsstädning för gäster som bor flera nätter. Med initiativet vill Scandic spara upp till 10 miljoner liter vatten per år. Initiativet införs på samtliga Scandic-hotell i hela Sverige och börjar gälla från 6 maj, enligt ett pressmeddelande. Travel News uträkning visar att bolaget kan spara 100 miljoner kronor om 1,6 kunder avstår från städning.

Nästa steg är att involvera gästerna ännu mer i hållbarhetsarbetet och från och med 6 maj införs en ny städrutin där gäster som bor flera nätter inte med automatik får sitt rum städat. Istället får de gäster som önskar städning beställa det i receptionen senast kl 23 kvällen innan. Scandic beräknar att man genom initiativet bland annat kommer att kunna spara 10 miljoner liter vatten, 6 000 liter rengöringsmedel och minska tvättmängden med upp till 1,6 miljoner handdukar per år.

– Det är tydligt att vi måste göra förändringar i vårt samhälle för miljöns och klimatets skull. Det här initiativet handlar om vad vi kan göra tillsammans med våra gäster och samtidigt använda kraften av att vi är en stor kedja för att göra skillnad på riktigt, säger Vanessa Butani, hållbarhetschef, Scandic Hotels.

Scandic beräknar att majoriteten av gästerna som bor flera nätter kommer skippa städning. De eventuella kostnadsbesparingar som görs kommer att helt återinvesteras i verksamheten i form av nya hållbarhetsinitiativ som till exempel ännu fler laddstolpar för gästers elbilar eller ny utrustning i restaurangköken för att ytterligare minska kedjans matsvinn.

Om 1.6 miljoner kunder avstår från städning kan det leda till besparingar för Scandic på 100 miljoner. Då utgår vi från att en städare kostar Scandic 200 kronor i timmen och att det tar 20 minuter att städa ett hotellrum.

2 kommentarer

  1. Erik: Det handlar inte om att bara spara på miljön som man så fint vill få det att låta. Det handlar om att spara pengar naturligtvis. Något som Scandic är experter på att linda in i något som låter bättre. Att få mitt +2000kr rum automatiskt städat(såvida jag inte själv aktivt säger att jag inte behöver få det städat) är för mig en självklarhet. Samtidigt läggs massor med tid och pengar på servicekurser för personalen samtidigt som stressen ökar och produkten blir sämre. Fin personalpolitik
  2. Lars Nordbeck: Att belägga gäster med klimatskam är ett säkert sätt att förlora gäster. Vem vill komma hem efter en tuff dags arbete och mötas av en obäddad säng, bananflugor svärmandes över bananskal och äppelskruttar i papperskorgen. Om man nu inte vill ifrågasättas i receptionen som en klimatbov som inte vill vara med och spara 10 miljoner liter vatten så är detta vår nya vardag. Vi är förmodligen några som har ett yrkesliv med många hotellnätter och ser en del hotell som ett temporärt hem. Vi vistas ofta flera av veckans dagar på hotell och arbetar administrativt från våra rum mellan våra möten. Jag har haft tre Scandic vistelser den senaste tiden då jag har bett om städning varje dag. Det har fallerat två av gångerna. Detta är verkligen ett kundfientligt system. Varför inte låta oss hänga en skylt på dörren om vi vill ha städat. Om man låter bli så kan man som i några länder få möjlighet att skänka några Euro till lämplig organisation eller få en voucher som kan utnyttjas på hotellet. Detta tar samtidigt bort den debatt som flitigt florerar just nu att Scandic försöker boosta vinsten med miljön som förevändning. Jag medverkade på en industrimässa förra veckan och den stora snackisen var hur snuskigt det var med Scandics rum som använts i flera dagar utan städning och att resdagens städning inte tog hand om all ofräschhet och odör. Många Top Floor medlemar och några Red Level medlemar hade undersökt vad som händer om man byter kedja till Choice eller Best Western. Det jag fick höra var att vi i de högsta medlemskategorierna får gå in på respektive kedjas högsta nivå. Dock utan poäng men dom går ju att utnyttja på Scandic. Jag hoppas innerligt att Scandic tar sitt förnuft till fånga och upprättar en vettig relation med sina kunder igen. Gärna möjligheter att skona miljön men då måste insatsen man som kund bidrar till redovisas på ett transparent sätt. Valet att delta måste också ske på annat sätt än att be receptionen om städning.
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024