Nästa steg är att involvera gästerna ännu mer i hållbarhetsarbetet och från och med 6 maj införs en ny städrutin där gäster som bor flera nätter inte med automatik får sitt rum städat. Istället får de gäster som önskar städning beställa det i receptionen senast kl 23 kvällen innan. Scandic beräknar att man genom initiativet bland annat kommer att kunna spara 10 miljoner liter vatten, 6 000 liter rengöringsmedel och minska tvättmängden med upp till 1,6 miljoner handdukar per år.
– Det är tydligt att vi måste göra förändringar i vårt samhälle för miljöns och klimatets skull. Det här initiativet handlar om vad vi kan göra tillsammans med våra gäster och samtidigt använda kraften av att vi är en stor kedja för att göra skillnad på riktigt, säger Vanessa Butani, hållbarhetschef, Scandic Hotels.
Scandic beräknar att majoriteten av gästerna som bor flera nätter kommer skippa städning. De eventuella kostnadsbesparingar som görs kommer att helt återinvesteras i verksamheten i form av nya hållbarhetsinitiativ som till exempel ännu fler laddstolpar för gästers elbilar eller ny utrustning i restaurangköken för att ytterligare minska kedjans matsvinn.
Om 1.6 miljoner kunder avstår från städning kan det leda till besparingar för Scandic på 100 miljoner. Då utgår vi från att en städare kostar Scandic 200 kronor i timmen och att det tar 20 minuter att städa ett hotellrum.
2 kommentarer