Annons:

Annons:

Så ska Scandic spara 10 miljoner liter vatten per år

Nu tar Scandic ett nytt hållbarhetsinitiativ där den enskilde gästen ges större möjlighet att själv påverka sitt klimatavtryck under vistelsen och inför en mer sparsam rumsstädning för gäster som bor flera nätter. Med initiativet vill Scandic spara upp till 10 miljoner liter vatten per år. Initiativet införs på samtliga Scandic-hotell i hela Sverige och börjar gälla från 6 maj, enligt ett pressmeddelande. Travel News uträkning visar att bolaget kan spara 100 miljoner kronor om 1,6 kunder avstår från städning.

Nästa steg är att involvera gästerna ännu mer i hållbarhetsarbetet och från och med 6 maj införs en ny städrutin där gäster som bor flera nätter inte med automatik får sitt rum städat. Istället får de gäster som önskar städning beställa det i receptionen senast kl 23 kvällen innan. Scandic beräknar att man genom initiativet bland annat kommer att kunna spara 10 miljoner liter vatten, 6 000 liter rengöringsmedel och minska tvättmängden med upp till 1,6 miljoner handdukar per år.

– Det är tydligt att vi måste göra förändringar i vårt samhälle för miljöns och klimatets skull. Det här initiativet handlar om vad vi kan göra tillsammans med våra gäster och samtidigt använda kraften av att vi är en stor kedja för att göra skillnad på riktigt, säger Vanessa Butani, hållbarhetschef, Scandic Hotels.

Scandic beräknar att majoriteten av gästerna som bor flera nätter kommer skippa städning. De eventuella kostnadsbesparingar som görs kommer att helt återinvesteras i verksamheten i form av nya hållbarhetsinitiativ som till exempel ännu fler laddstolpar för gästers elbilar eller ny utrustning i restaurangköken för att ytterligare minska kedjans matsvinn.

Om 1.6 miljoner kunder avstår från städning kan det leda till besparingar för Scandic på 100 miljoner. Då utgår vi från att en städare kostar Scandic 200 kronor i timmen och att det tar 20 minuter att städa ett hotellrum.

En kommentar

  1. Erik: Det handlar inte om att bara spara på miljön som man så fint vill få det att låta. Det handlar om att spara pengar naturligtvis. Något som Scandic är experter på att linda in i något som låter bättre. Att få mitt +2000kr rum automatiskt städat(såvida jag inte själv aktivt säger att jag inte behöver få det städat) är för mig en självklarhet. Samtidigt läggs massor med tid och pengar på servicekurser för personalen samtidigt som stressen ökar och produkten blir sämre. Fin personalpolitik Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 KOMMENTARER ÖPPNA
Är du vår nya Key Account Manager?
Sista ansökningsdag:
7 juni 2019
Vulkanresor söker en resekonsult till Umeå
Sista ansökningsdag:
14 juni 2019
AFFÄRSRESESÄLJARE GÖTEBORG
Sista ansökningsdag:
27 maj 2019
Affärsresesäljare – Kalmar
Sista ansökningsdag:
7 juni 2019