Annons:

”Ambassadörer ska dubbla försäljningen”

Erica Salonius är ny marknadschef på VisBook. Här svarar hon på Travel News på nytt jobbenkät om det digitala kriget mellan Google och OTA:erna, reseindustrins största utmaning och sin drömresa.

Grattis till nya jobbet som marknadschef på VisBook. Varför valde de dig?

Tack! Jag tror att de valde mig för min kompetens och erfarenhet inom digital marknadsföring, men också för mitt stora intresse för vår målgrupp.

När det kommer till kommunikation är jag väldigt passionerad och pigg på att testa nya vägar. Man måste våga testa, utvärdera och förbättra sig. Precis som våra kunder måste utvecklas för att hålla sig konkurrenskraftiga så måste vi också göra det.

Du ska dubbla försäljningen, hur?

Något av det första jag la märke till är att VisBook skapar ambassadörer, som rekommenderar oss vidare. Tillsammans med vår säljchef kommer vi ta ägandeskap över vår kommunikation, investera i våra ambassadörer, partners och vara mer strategiska i vår digitala marknadsföring. På bara några år i Sverige har VisBook växt till över 100 kunder. Jag hoppas kunna hjälpa bolaget att sprida vetskapen om oss och hjälpa våra säljare att pricka rätt. VisBook är marknadsledande i Norge idag och jag hoppas kunna bidra till samma framgång här i Sverige tillsammans med teamet, men på betydligt kortare tid.

Varför ska man använda VisBook? Tre meningar högst….

För oss är det en självklarhet att hotellverksamheter ska fokusera på gästupplevelsen och inte på IT. Hotell som byter till VisBook ersätter inte bara ett system, utan flera. Det är ett sömlöst helhetsverktyg som omfattar PMS, POS, CRM och ekonomi, där alla avdelningar blir sammankopplade för en mer friktionsfri vardag. Vi vill ge bland annat receptionisten möjligheten att se gästen i ögonen och inte behöva fokusera på skärmen.

Det pågår ett digitalt krig därute och Google vill äta upp OTA:erna, vem kommer att vinna?

Som digital marknadsförare drömmer jag ibland om Google. Oavsett om du är en OTA eller någon annan verksamhet kan din SEO ha stor inverkan på din lönsamhet. Men, Google måste också gå runt och självklart kommer de OTA:er som även investerar i betald marknadsföring på Googles plattformar gynnas mer än de OTA:er som bara satsar på organiska sökresultat. Google Travel är en utmanare, men det betyder inte att kriget är över. OTA:erna får göra som många andra industrier gjort innan dem, utvecklas och testa nya marknadsstrategier för att nå fram. Än har vi inte sett det sista av Tripadvisor, Expedia etc. Precis som hotell har lärt sig att leva med OTA:erna så tror jag de kommer överleva fighten mot Google.

Hur börjar du din arbetsdag? 

Med en stor kopp kaffe, lite branschläsning och planering. Min roll innebär en del multitasking och då behöver man mycket struktur.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

Oj, kan verkligen inte komma på någonting! 😊

Reseindustrins största utmaning?

En stor utmaning för många industrier är det viktiga klimat och miljöarbetet. Klimatanpassning medför ofta en kostnad på kort sikt, men lönar sig i längden. Resebranschen är rätt påverkad av opinionen och då gäller det att våga innovera och göra det man kan för att ha ett så litet negativt miljöavtryck som möjligt.


Namn: Erica Salonius
Titel: CMO
Familj: Fästman Mathias
Ålder: 26
Bor: Göteborg
Senaste resa: Tanzania
Favoritreseapp: Tripadvisor och Duolingo!
Min drömresa: Skulle gärna vilja vandra Inkaleden

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024