Så överlevde Ticmate corona – nu går bolaget för fullt igen
Travel News träffar Marcus Moeschlin, grundare och vd på Ticmate, på The Hills i centrala Stockholm. Hans bolag var ett av de första som gick in i rekonstruktion under covid. Nu har det vänt.
- Sen tre månader går allt för fullt igen.
“Att Ticmate har klarat sig genom pandemin tror Marcus Moeschlin beror på att man tidigt såg allvaret och var bland de första att ansöka om rekonstruktion”
Ticmates affärsidé är att sälja eventbiljetter till turister. Exempelvis Madame Tussaud, Harry Potter, London Eye, musikaler och ja, ABBA Voyage. Flest biljetter säljer man till event i London. Före covid var bolaget en blomstrande verksamhet. 30 anställda sålde biljetter på 54 marknader och man hade kunder i 120 länder. 2019 var omsättningen 175 miljoner och rörelseresultatet på drygt fem miljoner kronor.
– När covid kom drabbades vi dubbelt, både flyg och event ställdes in så all försäljning upphörde i princip under 14 månader. Istället hade vi negativt kassaflöde är vi fick betala tillbaka pengar till alla som köpt biljetter till inställda event. Den enda investering vi gjorde under denna period var att köpa Travel News Premium, säger Marcus Moeschlin.
Många event och konserter i Sverige sköt upp sina arrangemang, men det funkade…
Har du redan Premium? .
Läs vidare med Premium
Ingår
Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete