Annons:

“Abbatarerna tar oss på en fantasiresa”

Travel News bad Marcus Moeschlin, vd och grundare av Ticmate, att skriv några rader om ABBA Voyage i London. Han var på plats på den första smygpremiären av dem alla. Här är hans rapport.

“Publiken är helt med på noterna där ena halvan av mig undrar hur är detta tekniskt möjligt och andra halvan är helt uppfylld av konserten”

Vi har fått biljetter till första förhandsvisningen av ABBA Voyage. Inser att det är stort och vad skall vi förvänta oss att uppleva? Flyger till London med SAS från Arlanda, incheckning och säkerhetskontroller flyter på hur smidigt som helst. Anländer till London dagen innan föreställningen. Härligt att vara i London som nu åter sprudlar, är full av energi och utan några restriktioner. Ser den nya fantastiska musikalen Moulin Rouge! The Musical en bländande injektion för ögat och en extravagans som känns extra välbehövlig i dessa tider. Nästa dag tar vi oss förväntansfulla med tunnelbanan till nybyggda ABBA Arena som är konstruerad helt i trä och har plats för 3000 personer. Slås över vilken unik bredd ABBAs hängivna publik består av. Allt från kulturtanter till unga och hippast möjliga som annars hänger i Londons klubbar, common people till celebriteter och så vidare.

”Thank you for the music ABBA och tack för påminnelsen om hur viktig nöjes- och reseindustrin är”

Köerna för att komma in ringlar sig långa, det råder god stämning och rör sig snabbt framåt. Våra mobiler försluts i svarta plastpåsar och vi får förklarat för oss att om vi tar upp mobilen under förhandsvisningen kommer konserten avbrytas. Vi har biljetter till dansgolvet där stämningen redan är hög. Konserten börjar och jag tappar hakan när Abbatarerna kommer ut på scen. Trodde det skulle vara verklighetstroget men kanske inte helt sååå verklighetstroget. Byte av nummer och nu börjar Abbatarerna röra sig runt på hela scen och dansar och spelar. Publiken är helt med på noterna där ena halvan av mig undrar hur är detta tekniskt möjligt och andra halvan är helt uppfylld av konserten. Allt blir bara häftigare och häftigare med en känsla av att allt är möjligt och upplevelsen förstärks av att arenan är byggd för just denna konsert. Alla verkar ha kul och samtidigt förundrade och känslan bara växer att nu är vi med om att uppleva något helt nytt. Min kollega från London börjar gråta av glädje! Det verkar som att alla, utom några dagar senare Aftonbladets recensent, släpper taget att det är på låtsas och att Abbatarerna inte behöver vara levande på riktigt. I stället tar Abbatarerna oss på en fantasiresa och skämtar samtidigt om sig själva så där jordnära som bara ABBA kan vara. Konserten varar i 90 minuter och som avslutning kommer alla fyra livs levande ABBA medlemmarna upp på scenen. När vi går från konserten säger vi alla samma sak. När vi gick till konserten visste vi inte vad vi skulle förvänta oss och att det skulle vara så här bra, omvälvande och annorlunda allt annat trodde vi aldrig.

”Min kollega från London börjar gråta av glädje!”

Resan hem med SAS gick lika smidigt som utresan och när jag nästa kväll sitter och tittar på nyheterna är kontrasten total. Slås av hur viktigt det är att uppleva saker tillsammans och låta fantasi, energi och glädjen få fritt spelrum. Under pandemin togs denna möjlighet ifrån oss men nu är det åter möjligt där kraften ligger i att uppleva saker tillsammans med andra och där ABBA nu 40 år senaste gör detta på ett helt nytt sätt. Thank you for the music ABBA och tack för påminnelsen om hur viktig nöjes- och reseindustrin är. Jag är så tacksam att få verka inom båda.


Marcus Moeschlin i London.

Kommentarer är stängda.

På nytt jobb