Annons:

Premium

“Vi fajtas alla om samma share of wallet i semestertider”

Travel har träffat Skistars vd Stefan Sjöstrand. Det blev ett långt samtal om den nya regeringen, konsolidering av svensk utförsåkning och varför han till skillnad från de flesta i näringslivet toppskikt är synnerligen aktiv i sociala medier. Och så är han trött på snacket i media om dyra liftkort. - Det är konstigt att det är så mycket snack om våra priser på skidpass. Detta är en självklarhet hos våra semesterkonkurrenter: Ving, TUI och Apollo. Det är ingen som tycker det är konstigt att deras priser justeras under jul- och nyårshelgerna.

”Den ekonomiska utvecklingen kommer att leda till en konsolidering av branschen”

Travel News utsända träffar Skistars vd Stefan Sjöstrand redan nere på Sveavägen inför intervjun. Han har tagit en Voi från ett morgonmöte i city till kontoret i Wennergrens center i hörnet där E4:an och E20 skiljs åt. 

Förra gången Stefan intervjuades i Travel News låg Skistars huvudkontor ett stenkast från Stureplan. 

Vi tar hissen upp till nionde våning och pratar om den nya regeringen. Vi enas om att det kommer att bli svårt att få igenom Visitas önskemål om billig utländsk arbetskraft. Något besked om förlängd halverad arbetsgivaravgift för unga under 26 år har vi inte heller sett. 80 procent av Skistars säsongsanställda är i denna ålder. Men en höjning av arbetsgivaravgiften innebär “bara” ökade kostnader för bolaget med fem miljoner.

– Månaga arbetar ju inte hos oss ett helt år utan bara några månader, förklarar Stefan Sjöstrand. 

Stefan Sjöstrand deltog precis på Visitas förtroenderåd och har nyligen varit på resa i Sälen med organisationens nya styrelseordförande Fredrik Reinfeldt.

Vi spekulerar i nya statsråd, men kan i efterhand konstatera att vi hade fel.

Det bjuds på en slät kopp kaffe och vi slår oss ner i ett litet mötesrum bakom en rad av höj och sänkbara IKEA-skrivbord. 

”Enligt en undersökning som Skistar beställt av Kantar Sifo väljer nio av tio svenskar att åka skidor i sitt eget land. När det visar sig att TT kör ut “nyheten” i sina kanaler tjoar Stefan Sjöstrand till av belåtenhet”

Utanför glittrar vattnet i Brunnsviken och de gyllene löven i Hagaparken sjunger på sista versen. Hösten är här och snart är det vinter och då blir det högsäsong för Skistar. Ju kallare det blir i huvudstaden desto fler inser att det är hög tid att boka in sin vintersemester i fjällen. Enligt en undersökning som Skistar beställt av Kantar Sifo väljer nio av tio svenskar att åka skidor i sitt eget land. När det visar sig att TT kör ut “nyheten” i sina kanaler tjoar Stefan Sjöstrand till av belåtenhet.

Det har gått knappt tre år sedan Stefan Sjöstrand tillträdde som vd och avlöste Mats Årjes som var vd på Skistar i drygt 17 år. Sjöstrand närmar sig alltså snittet för en börs-vd som är fyra år. 

Men några planer på att sluta verkar det inte att finnas. 

Jag kan inte låta bli att citera Stefan Sjöstrand förra chef Ingvar Kamprad: “Det mesta är ännu ogjort.”

Förra veckan kom bolagets senaste kvartalsrapport och den mottogs med ett ganska lagom jaha av analyter och marknaden. Jag börjar med att fråga om bolagets liftkort. Av bolagets drygt 4 miljarder i omsättning kommer 47 procent från liftkort. Att bolaget ständigt höjer priset på dessa är ett faktum som media ofta…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024