Annons:

NCL ENCORE på jungfruresa

Travel News Peter Hanneberg följde med i helgen på NCL:s splitternya fartyg Norwegian Encore över Engelska kanalen. Färden med 168 000-tonnaren gick över två nätter från Bremerhaven till Southampton.

Levererad från varvet Meyer Werft i Papenburg dagen innan, begick den nysläppta kolossen sin jungfruresa i helgen med särskilt inbjudna från turism- och reseindustrin, media och en rad branscher. Det blev ett test genom engelskt regn och rusk av ett flytetyg som mäter 333,5 meter från för till akter, har 20 däck med plats för 3 998 passagerare och en besättning på 1 735. Encore ligger troligen runt 10-15:e plats i storlek i världen.

Hon går så stadigt att jag har svårt att känna åt vilket håll fören ligger. Tills någon lär mig att de små fiskstimmen invävda i heltäckningsmattorna alltid simmar framåt. Resan gick utmärkt trots att farkosten var odöpt. Grammy-artisten Kelly Clarkson har fått äran att vara Encores gudmor och kommer att döpa henne i Miami den 21 november.

”Vi har gjort Encore till den absolut främsta i sin klass”, hävdar Andy Stuart, chef för koncernen, genom att bygga in och utveckla alla spjutspetskunskaper vi fick med hennes tre systerfartyg av Breakaway Plus-klass.

Med det avser Stuart bland annat de nya restaurangerna av hög klass, nu med den italienska Onda by Scarpetta som ett särskilt uppmärksammat nytillskott. Han menar också loungerna, den uppgraderade musikalunderhållningen, världshavens hittills största go kart-racerbana. Intressant är anti-plast-satsningen, där Encore blir första fartyget att helt sluta använda engångsflaskor av plast. NCL:s övriga flotta kommer att följa efter, vilket innebär totalt 6 miljoner flaskor om året.

Hytterna håller också god klass och flexibilitet, från solohytter till mini-sviter och spa-sviter. Med förädling syftar Stuart också på NCL:s patenterade varumärke The Haven by Norwegian, som uppgraderats än mer på Encore. Haven betyder ”oas” eller ”tillflykt” och är NCL:s eget lyxkoncept, där exklusiviteten har fått en egen avskildhet på de stora resortfartygen. Ett ”ship-within-a-ship concept”.

Men man måste inte bo i Haven för att ha det bra. Alla resenärer på Encore tycks kunna en kryssning på ganska hög nivå av lyxförpackning för att vara ett av världens större resortfartyg.

Peter Hanneberg

Kommentarer är stängda.