Annons:

Premium "Med retail, flyg och hotell som delägare skapar vi ett riktigt "kinderägg" för våra medlemmar, säger Petter A. Stordalen, ägare till Strawberry. Foto: Pressbild

Reitan Retail kliver in i Spenn – nu ska fördelsvalutan ta Norden

Med dagligvarujätten Reitan Retail som ny delägare växer lojalitetsplattformen Spenn kraftigt. Ambitionen: att bli Nordens mest använda fördelsvaluta – med kunder som samlar och använder poäng över retail, flyg och hotell.

Spenn, lojalitetsplattformen som lanserades i november 2023 av Norwegian och Strawberry, får nu en ny tung ägare. Reitan Retail, med varumärken som 7-Eleven, REMA 1000 och Uno-X i portföljen, går in som tredje partner i bolaget. Samtliga tre parter äger nu en tredjedel vardera.

Satsningen innebär att Spenn får en bred förankring i tre av de mest efterfrågade bonuskategorierna: flyg, hotell och dagligvaruhandel. Undersökningar visar att just dessa är de främsta områden där konsumenter vill använda sina bonuspoäng – något som nu blir verklighet inom samma valuta.

– Med retail, flyg och hotell som delägare skapar vi ett riktigt ”kinderägg” för våra medlemmar, säger Petter A. Stordalen, ägare till Strawberry i en skriftlig kommentar.

Travel News har tidigare rapporterat om Spenns snabba tillväxt. Sedan starten har över 100 varumärken anslutit till systemet – bland andra Samsung, Hurtigruten, Sector Alarm, Go-Ahead, Adidas och BliVakker – och enligt bolaget är ännu fler på väg in. Ambitionen är att erbjuda ett poängsystem som ger enkelhet, flexibilitet och maximal räckviddöver olika branscher.

– Vi ser en betydande potential i att koppla vårt eget lojalitetsprogram till en bred allians, säger Ole Robert Reitan, vd för Reitan Retail.

Inledningsvis är det Reitans norska varumärken som ansluts till Spenn – första lansering sker runt årsskiftet. Därefter ska fler länder och varumärken kopplas på. Reitan Retail betjänar dagligen omkring två miljoner kunder i Norden och Baltikum.

Spenn är tänkt att komplettera de redan existerande lojalitetsprogrammen – inte ersätta dem – vilket skapar en hybridmodell där kunder både kan fortsätta samla poäng internt, men även växla mellan varumärken.

Avtalet träder i kraft efter regulatoriskt godkännande, vilket väntas sommaren 2025.