Hur många byråer var med i er pitch?
– Vi har inte gjort en pitch i traditionell mening, utan använt oss av våra egna nätverk och i den processen så märkte vi snabbt att det blev en match mellan oss och Åkestam Holst.
Har ni tagit fram ett nytt reklamkoncept? Berätta allt!
– Vi har precis inlett samarbetet så något reklamkoncept är inte klart ännu, utan det kommer lanseras innan jul i samband med att vi går igång med vår sommar 20 kampanj.
Era olika hotellkoncept tycks vara hjärtat i verksamheten, ska detta bli tydligare i kommunikationen?
– Ja helt klart kommer våra egna hotellkoncept ha stor plats i det nya konceptet. Vi vet att hotellen får en allt större betydelse för många av våra gäster, så vi tror det finns mycket mer att göra kring att berätta historien om våra målgruppsanpassade egna hotell.
Men vi ska också berätta, på ett tydligare sätt, att vi också har dynamiskt paketerade resor; storstadsresor, kryssningar och exotiska långresor med reguljärflyg. Här har vi haft en mycket fin utveckling de sista åren, men ser stor potential att växa ordentligt.
Var är er analys av er tidigare reklam som varit generisk från England?
– Det är svårt att hitta rätt i tonalitet för 15 olika marknader, samt möjligheter och utmaningar skiljer sig åt mellan de olika varumärkena i vår koncern. Vi är övertygade om att det blir mycket effektivare kommunikation att fokusera enbart på Spies/Ving/Tjäreborg i Norden, som har exakt samma affärsmodell och samma marknadsposition.
Hur långt är uppdraget med ÅH?
Vår och Åkestam Holsts intention är att det här ska bli ett långt och lyckosamt samarbete.
Thomas Cook har stora eknomiska utmaningar. En ny reklambyår är väl det sämsta sättet att hålla nere kostnaderna?
– Thomas Cook Northern Europe är mycket lönsamt och det vill vi fortsätta vara i framtiden och då måste även vår kommunikation utvecklas i takt med tiden. Så tvärtom tänker vi att det är nu man ska satsa när andra är på defensiven.
Åkestam Holst har precis tappat sin största stjärna Magnus Jakobsson. Vore det inte smartare att hänga med hans nya byrå?
– Vi tror inte på någon One Man Show, utan är övertygade om att arbetsgruppen på Åkestam Holst kommer göra ett strålande jobb för oss.