Annons:

”Kreativ kommunikation kommer alltid att leva”

Malin Careliusen är ny Head of Marketing för marknaderna Storbritannien, Indien och USA hos Visit Sweden. Här ger dig sin tre tips för en lyckad kampanj och på vilken reklambyrå hon trivdes bäst. Nu är hennes uppgift att locka "intresseskapande och hållbara besökare" till Sverige.

Grattis Malin Careliusen, du blir ny Head of Marketing för marknaderna Storbritannien, Indien och USA hos Visit Sweden, varför valde de dig?

Tack, det känns otroligt kul! Det pågår många spännande förändringar hos Visit Sweden. I planeringen av att axla nytt uppdrag, arbetssätt och utmaningar valdes jag både på grund av personliga egenskaper, digital kompetens och erfarenhet som matchar behov och laguppställning i sin helhet.

Head of Marketing, vad gör du hela dagarna? 

Just nu arbetar jag som Produktägare inom Hälsa på Länsförsäkringar. En roll som handlar om att ta fram strategisk plan och leda verksamhet och korsfunktionellt nordiskt team i utvecklingen av ett digitalt evidensbaserat koncept för våra sjukvårdsförsäkrade. Jag kommer from mitten av januari att fortsätta arbeta strategiskt och med ledning men med fullt fokus på marknadskommunikationsarbete på engelsktalande marknader.

Tre faktorer som gör en framgångsrik kampanj?

1.     Insiktsdriven kreativitet

2.     Smarta taktiska medieval

3.     Mod & teamwork

Har den digitala reklamen dödat den kreativa reklamen?

Det har ju varit ett ämne för diskussion länge. Jag tycker inte det, de är inte motsatser utan båda behövs och har sin plats för maximerad effekt, med utforskande och lärande så skapar ju det digitala faktiskt nya möjligheter för kreativitet. Utmaningen ligger i att, i takt med utvecklingen, förstå möjligheterna och att skapa balans i marknadsföringen mellan kortsiktiga effekter och de effekter som man först kan se över längre tid relaterat varumärke. Kreativ kommunikation är och kommer alltid att leva men i lite olika former.

Du har tidigare varit på DDB och Ogilvy och har även ett förflutet inom spelbolaget King samt som Product Marketer Digital Entertainment hos McDonalds i Chicago. Vad var roligast?

Roligast var det på DDB. Fantastiska kollegor, kunder och uppdrag! DDB:s fyra friheter kommer jag alltid bära med mig oavsett vart jag landar (Freedom from fear, from chaos, to fail, to be.) Mest lärorikt var det när jag jobbade på McDonalds och området musik där jag tillsammans med HUI och Soundtrack your brand genomförde den mest omfattande studien någonsin kring korrelationen mellan varumärke, musik, kundupplevelse och impact på försäljning. Hela 9 procent ökar den genomsnittliga försäljningen genom att spela musik med ”brand fit”.

Vad lärde dig på King som du inte visste tidigare?

Att det även i unga branscher och bolag med förhållandevis modernt ledarskap råder stora brister på jämställdhet och kvinnor i ledande positioner.

Det är många nya på Visit Sweden, var är ni om tre år i alla nytt?

Om tre år är vi ett starkt team med nytt arbetssätt, delvis uppdaterad kultur och rika på lyckade marknadsprojekt och ny erfarenhet.

Visit Sweden har ett brett uppdrag som ni ska hjälpa till med. Går det att sammanfatta i tre meningar? 

1. Utveckla och kommunicera hela bilden av Sverige som destination och marknadsföra den till målgrupper med högst potential (svenskarna och prioriterade målgrupper)

2. Förmedla insikter och kunskap till offentliga aktörer

3. Erbjuda besöksnäringen tillgång till vår kunskap, kontakter och samarbeten

Vilka KPI kommer ditt arbete att mätas mot?

Att bidra till att leverera på övergripande målbild och de KPI:er som är uppsatta för Visit Sweden som helhet. Sedan gissar jag att vi i samband med min start kommer addera ett par KPI.er av ”mjukare” karaktär.

Vad är Visit Swedens viktigaste KPI:er?

Intresseskapande och hållbara besökare. Personligen tycker jag att preferens och mätning av valbarhet är viktiga indikatorer för framtida arbete.

Visit Sweden var först ut med destinationsreklam på Airbnb.


​Malin Careliusen blir Head of Marketing hos Visit Sweden.

 

Namn: Malin Careliusen

Titel: Head of Marketing

Familj: Min jämtländska sambo Johan och 6 år dotter Pixie

Bor: Nacka

Senaste resa: Inom Sverige gick resan till Östersund. Utanför Sverige till magiska Prag.

Favorithotell: W hotel Barcelona

Favoritfärjebolag: Har inget men älskar generellt hav och sjö. Hållbart och rogivande att färdas på vatten.

Favoritreseapp: Tripadvisor och AirBnb

Flygbolag som jag åker helst med: SAS för jag gillar tydlighet

Favoritdestination: Mitt landställe utanför Örebro

Min drömresa: Japan, Tokyo

Detta vet vi inte om dig: Älskar yoga, scrum och champagne. Äter inte gult godis. Sätter sedan lång tid årliga teman för personlig utveckling och har flera av dem tatuerade på kroppen för att påminna mig själv.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024