Annons:

Annons:

TUI:s varumärke förbättrar attityder

TUI är ett av flera resebolag som noterar en vändande trend och förbättrar attityderna till sitt varumärke under första kvartalet 2020. Indextalet i Brand Index var för TUI 18,4 under årets första kvartal, att jämföra med 16,8 Q1 i fjol. Mätningen görs av analysbolagen YouGov och Indikat. – Jag ser vår ökade varumärkesstyrka som ett bevis på att vi varit uthålliga och orkat hålla i det vi startade för snart tre år sen. Vi har varit konsekventa, jobbat med att hitta en bra mediemix och har även vågat satsa på att bygga vårt varumärke långsiktigt, säger Johan Ydring, mediechef på TUI till Indikat som gjort undersökningen.

Mellan 2018 och 2019 minskade TUI sin reklammängd, från 199 mkr brutto 2018 till 165 miljoner kronor förra året.
– Reklammängden går upp och ner, men i just det här fallet är det
förmodligen så att vi har valt en annan mediemix. Den består av mer
digital kommunikation och andra insatser som inte mäts av Sifo.
– Det faktum att färre lagt märke till vår reklam beror delvis på att
det finns annat att fokusera på, med andra ord coronaviruset. Dessutom
minskade vi vårt reklamtryck i slutet av första kvartalet efter att ha genomfört en stor kampanj som inleddes vid jul och löpte under hela första kvartalet. I år blir det nog annorlunda, säger Johan Ydring.
Kampanjen syftade främst till att få igång reslusten inför sommaren.
Tuis målgrupp är generellt sett bred, i princip alla mellan 25 och 70
år. I sociala kanaler fokuserar TUI på att nå mer specifika segment.
Charterbolaget gör sin reklam i samarbete med Forsman & Bodenfors
och Precis Digital. Deras mediebyrå är Carat.

7 kommentarer

  1. Peter: Förbättrar attityder . Måste skratta lite...
  2. Carl Jansson: Ja, man undrar vad det är för attityder som TUI:s varumärke förbättrar 😁
  3. Anders: Rubriken är väl ganska missvisande va?
  4. Anna: Skratta på ni! Tydligt klara siffror och analys. Snyggt Tui!
  5. Magnus: Snyggt TUI!.. men hur går det med återbetalningen av uteblivna resor?
  6. Carl Jansson: Anna. Det är inget fel på siffror och analys. Men rubriken borde ha varit: Föbättrade attityder till TUI:s varumärke.
  7. lars-eliasson@hotmail.com: hur kan man slå sig på bröstet när man inte återbetalar skall fortsätta resa i framtiden men utan återbetalning aldeig mer tui mvh elis

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.