Annons:

Etraveli visar tillväxt – men rörelseresultatet backar

Onlineresebyrån Etraveli ökade nettoomsättningen med 14 procent 2014 jämfört med året före. Men rörelseresultatet backade och bolaget gjorde förlust efter skatt.

Under 2014 förmedlade Etraveli resor för 8,5 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 7,3 miljarder kronor 2013. Nettoomsättningen var 639 miljoner kronor, en ökning med 14 procent från 559 miljoner året före.

Tillväxten kom dels tack vare att bolaget i början av 2014 köpte Flygresor.se, dels att man gick in på 18 nya marknader. Nu finns Etraveli i 25 europeiska länder. Året började svagt, men bolaget hade ett starkt andra halvår.

”Under fjärde kvartalet uppgick andelen intäkter inom segmentet New Markets till drygt en tredjedel av våra totala intäkter. Satsningen har under årets andra hälft haft en successivt positiv effekt på vårt EBITDA-resultat – ett tydligt bevis på de skalfördelar som finns i vår affärsmodell”, skriver vd Mathias Hedlund i en kommentar.

Rörelseresultatet, EBITDA, stannade på 154 miljoner kronor, en minskning från 172 miljoner året före. Efter skatt blev det en förlust på 19,5 miljoner kronor, en förbättring från året före då förlusten var 29 miljoner.

Vd Mathias Hedlund tycker att 2015 ser positivt ut.

”Utvecklingen under det första kvartalet 2015 för Etraveli följde samma positiva trend som andra halvåret 2014 och vår agenda för 2015 är tydlig. Vi kommer fortsätta på det inslagna spåret med ökat fokus på den internationella arenan. Vår strategiska plan, som sträcker sig även över 2017, innefattar ett stärkt erbjudande, ökad konkurrenskraft samt organisk och förvärvsbaserad tillväxt”, skriver han.

Kommentarer är stängda.