Annons:

Polisen backar: ”Booking inte inblandat i bedrägeriet”

Hotellkunder har drabbats av bedrägeriförsök. Polisen påstod igår att bedragarna gått via Booking.com, men dementerar nu det helt.

Igår kunde Travel News avslöja att polisen i Sverige gått ut på sin Facebooksida och varnat för bedragare som lurar människor som bokat hotell.

Enligt polisens uppgifter från igår hade bedragare kommit över 10 000 mejladresser och fullständiga bokningsuppgifter från Booking. Bedragarna har mejlat den som bokat, och mejlet ser ut att komma från det bokade hotellet.

I mejlet står att man måste betala i förskott. Eftersom mejlet innehåller alla äkta bokningsuppgifter och personuppgifter har många trott att det är äkta och därför betalat – men då till bedragarnas konto.

Polisen uppmanar de som bokat hotellrum och som fått ett liknande mejl att ringa hotellet – men inte via det telefonnummer som står i mejlet.

Men nu rättar polisen sina ursprungliga uppgifter. Bedrägeriet går till på sättet som är beskrivet ovan, men har ingenting med Booking att göra. Man blandade ihop det nu aktuella fallet med ett liknande fall från november 2014.

På sin Facebooksida skriver polisen nu:

”Det som nu sker är på sätt och vis en copycat av det fallet men bokningsuppgifterna och personuppgifterna härstammar från hotellen själva ( phishing ) och INTE från Booking.com. FÖRETEELSEN OCH VARNINGEN KVARSTÅR naturligtvis MEN Booking.com har ingenting med de nya bedrägerierna att göra.”

 

Bookings Sverigechef Fredrik Sylvin bekräftar i mejl till Travel News att polisens ursprungliga uppgifter var felaktiga, samt att man ser allvarligt på nätfiskeattacker.

”Vi har strikta säkerhetsåtgärder på plats för att snabbt upptäcka och bekämpa bedrägerifall i syfte att skydda den personliga integriteten för våra kunder och partners. Tyvärr är nätfiskeattacker ett hot mot alla e-handelsföretag, men vi arbetar löpande för att tillhandahålla en säker och pålitlig bokning för våra kunder”, skriver Fredrik Sylvin.

Han ger några tips på vad man ska tänka på vid reservationer via Booking.

Bookings tips

– Om en fastighet tar kontakt för att begära betalning i förskott och detta inte har kommunicerats som en del av den ursprungliga betalningsplanen när bokningen gjordes (till exempel en 10 procent deposition krävs i förväg), bör detta definitivt vara en varningssignal.

– Kunder ska inte överföra några pengar i det fallet och i stället kontakta Booking.coms kundtjänst, som är tillgänglig 24/7 och som kan kontrollera om betalningsbegäran är berättigad eller inte. Detta gäller ansökningar som kommer in över telefon eller e-post.

– Alla e-postmeddelanden från bokningar som har gjorts via Booking.com har @property.booking.com i slutet av e-postadressen. Andra varianter av detta bör man inte lita på och det bör rapporteras till vår kundtjänst.

– En del av dessa bedrägerier är ganska sofistikerade och officiella e-postadresser förfalskas eller imiteras. Därför är det alltid bra om kunder kontrollerar att när de svarar till ett mail från Booking.com, eller ett boende bokat via Booking, att exakt samma e-postadress visas i ”till” -fältet som i det ursprungliga meddelandet. Om inte, är detta ett tecken på att e-posten och meddelandet är fel och ska rapporteras till vår kundtjänst.

Kommentarer är stängda.