Annons:

Kanada bygger nationell stolthet – Made in China

De skulle förmedla nationell stolthet, märkena med kanadensiska flaggan, som delas ut under bland annat Remembrance Day den 11 november. Nu har Kanadas eget departement för kulturarvet funnit att regeringen och dess myndigheter har köpt sex miljoner pins sedan 2020 – från Kina. Text: Janne Sundling

Sex miljoner pins till en kostnad av 345 000 kanadadollar (2,75 miljoner SEK) och allt är ”Made in China”.

För en månad sedan förklarade Kanadas näringsminister (och tidigare utrikesminister) François-Philippe Champagne att landet borde frikoppla sig från eller starkt begränsa sin handel med auktoritära länder som Kina. Vice premiärministern Chrystia Freeland uttryckte samma sak.

Att Kanadas flagga avbildad på pins görs i Kina upprör Tony Baldinelli, som är konservativa partiets talesperson i turismfrågor. 

– När kanadensiska företag kämpar med att återhämta sig efter två år med pandemi borde Kanadas regering se till att de görs av kanadensiska företag, säger han.

Remembrance Day den 11 november firas för att hylla de som dödats i strider under första och andra världskriget, liksom andra insatser Kanada deltagit i, som i Afghanistan, och krigsveteraner. 

Flaggan med lönnlövet har en rätt kort historia och blev landet nationella symbol först 1965. Tidigare kombinerades Union Jack med en kanadensisk symbol på flaggan.

När Lester B. Pearson tillträdde som premiärminister 1963 lovade han ta itu med problemet, och att en flagga skulle finnas framme till federationens 100-årsjubileum 1967. En flaggkommitté tillsattes som lät ta fram tre förslag. Alla byggde på lönnlövet. Men en av de innehöll också symbolerna för Storbritannien och Frankrikes historiska symbol. Ett annat hade tre lönnlöv på en gren. 1965 antogs den nu officiella flaggan i enbart rött och vitt med ett lönnlöv.

Kommentarer är stängda.