Annons:

UPPROP: Paketreselagen kommer sätta resebyråerna i konkurs.

Så som paketreselagen är utformad idag så kommer den inom kort sätta hundratals resebyråer i konkurs. Nu vädjar branschen om att förslaget om en stödfond som är inskickat till näringsdepartementet ska godkännas, skriver Jeanette Sandberg, CEO, EW Travel & Events AB och Peter Lindberg, Commercial Director, Travel Support Partners i ett upprop.

Mellan den 14 mars och 15 juni i år avråder UD från att resa utomlands. 

Resebyråer och researrangörer är genom paketreselagen bundna till att ge full återbetalning då UD avråder från att resa. Full återbetalning gäller även om resebyrån i sin tur ej får pengarna åter från sina leverantörer. 

– I det exceptionella läge som vi befinner oss i nu så avbokas samtliga av vårens sedan länge inplanerade resor. Vi arbetar med stora arrangemang, konferens både inrikes och utomlands, ibland för flera hundra personer, säger Jeanette Sandberg på EW Travel & Events.

Den stora problematiken kommer när leverantörerna inte återbetalar till resebyråerna och researrangörerna. Det rör sig om allt från stora traditionella flygbolag till mindre lågprisflygbolag såväl som välkända hotellkedjor och konferensanläggningar både utomlands och inom Sverige.

– Flertalet leverantörer återbetalar inte och vi som researrangör är bundna till att återbetala allt till våra kunder. Läget som vi befinner oss i är ohållbart och systemet helt absurt, säger Jeanette Sandberg.

– Vi är i en extrem situation, regelverken är satta ur spel och det krävs handling snabbt för att rädda företagen i vår bransch, säger Peter Lindberg på Travel Support Partners.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF) har lämnat in ett förslag till näringsdepartementet om att regeringen ska upprätta en stödfond på sex miljarder kronor. Resenärer som har rätt till återbetalning ska kunna få det via fonden.

– Regeringen behöver snarast införa stödfonden, den kommer inte bara göra att kunderna får sina pengar tillbaka utan även att fler resebolag räddas, säger Peter Lindberg.

Travel Support Partners är en samarbetsorganisation med drygt hundra medlemsföretag i form av landets ledande fristående resebyråer och researrangörer.

Faktaruta förslaget om upprättandet av en stödfond om sex miljarder kronor

  • Resenärer som har rätt till återbetalning enligt paketreselagen ska kunna få det via fonden.
  • SRF föreslår att de sex miljarderna ska betalas tillbaka till staten under en 20-årsperiod genom avgifter på fem kronor per flygresa och 25 kronor per paketresa. 
  • Fonden kostar inte pengar, den räddar många arbetstillfällen och den säkrar svenska företag.
  • Förslaget lämnades in till näringsdepartementet av Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen den 23 mars 2020.

Jeanette Sandberg, CEO, EW Travel & Events AB

Peter Lindberg, Commercial Director, Travel Support Partners

19 kommentarer

  1. Thomas: För mig som ofta åker på paketresor,för den säkerhet som det ger mig att boka tidigt, blir detta som ett lurendrejeri, att få mig att tro och lita på att det finns avsatta medel via försäkringsbolag eller fonder som ska kunna garantera återbetalningen vid problem. Hur har man kunnat gå ut och lova med du kan vara lugn allt går under paketreselagen. Det är ju bluff . Det ni vill att staten ska göra nu, är ju det jag trott ni redan hade försäkrat er om så ni hade medel. Oerhört besviken att konstatera att man levt i en bluff. Blir nog svårt för resebranschen att få folk att boka tidigt i fortsättningen.
  2. Ewa Nelson: Jag instämmer. Det är ett svek utan dess like. Ving är skyldigt mig ett jättestort belopp för en familjeresa som blev inställd. Känns ytterst osäkert om återbetalning just nu trots resebyråns löften.
  3. Lasse: Håller med Tomas. Förslaget om en " fond" som som regeringen skall låna ut pengar till blir ju en form av dubbelbetalning från resebolagens kunder. Först har dom betalt pengar för en resa som dom inte får tillbaka, sedan skall pengarna komma tillbaka från en fond som det lånas till av regeringen och sedan när allt drar igång igen så läggs det på en avgigt på kommande bokningar som skall gå till den fond som skall betalas tillbaka till staten.... Resenären får alltså mao stå för sin förlust själv medans resebolaget "glider undan" utan att själv behöva stå för något. Visar sedan resebolaget vinst så går överskottet ner i ägarnas plånböcker igen... Vilket innebär att de inte har lidit någon skada. Resebolagen bör hämta inpengar från sina ägare och inte från sina kunder.
  4. Johan: Kan tycka det är helt rimligt att staten får gå in och täcka upp en del då det är dom som sätter avrådan på resor. Viruset ska merparten av oss ändå få , så avrådan borde bara gällt de äldre och de i någon riskgrupp. Dessutom är fonden bara ett ”lån” av resebranschen som staten får tillbaka.
  5. Cilla: Paketreselagen är helt satt ur spel och inte anpassad för den a typ av långa avbrott i resandet. Regeringen borde ta på sig stort ansvar i denna fråga.
  6. David N Lundqvist: Nej, staten bör inte inrätta en sådan fond. Den innebär ju en stimulans till resebyråer/flygbolag och flygresenärer att flyga så mycket som möjligt efter coronakrisen. Staten kan ordna detta själv genom att de svenskar som förutbetalt flygresor, som ställts in till följd av coronakrisen, kan skicka kopehandlingen och -bekräftelsen till exvis Kammarkollegiet och på det sättet få tillbaka, säg, 95 procent av utlagt belopp. Staten: låt inte researrangörerna/flygbolagen få som de vill i denna sak!
  7. Jonas: Känns rätt naivt att tro att någon tjänar pengar på resor i dagsläget.... Handlar väl om att Paketresearrangörerna har svårt att betala tillbaka när deras leverantörer inte betalar tillbaka för flygbiljetter, hotell och arrangemang som inte blev av. En fondförsäkring som gäller både paketresor och "lösköpta" biljetter är en klart modernare lösning och bättre skydd för konsument - används sedan ett tag dessutom i andra länder!
  8. Carsten: Det är dags att inte bara hjälpa SAS nu. Rädda resebolagen!
  9. Sandra: Ni som är emot fonden verkar inte förstå alls hur det fungerar. Det finns ingen bransch som har så små marginaler och som tar så stora risker som resebranschen. När du köper en paketresa av en researrangör för låt oss säga 15000, så går den absoluta majoriteten av de pengarna till att betala flygbolag, hotell, marktransport, etc - en liten summa måste bli över för att betala löner, hyror, EU-moms, etc och förtjänsten är såå liten. Om resorna ställs in på grund av att staten avråder från resor så har kunden rätt att få tillbaka alla pengar enligt paketreselagen - trots detta får researrangören INTE tillbaka pengar från flygbolag, hotell och marktransporter eftersom de inte behöver följa paketreselagen - flygen kan flyga trots avrådan, hotellen finns på plats och kan leverera sin tjänst likaså marktransporterna. Förstår ni vilket massivt minus det blir på bankkontot - ingen överlever det! Om någon tror att en researrangör kan sätta några pengar i fickan just nu så tror den väldigt fel. Intäkterna är 0 SEK i dagsläget och kommer fortsatt att vara så i månader. Ingen bransch har drabbats så här hårt, 100% av omsättningen är förlorad. Jämförelse: Tänk om restaurangerna (som i dagsläget kanske tappat 80% av sina intäkter) utöver den förlorade intäkten även skulle behöva betala flera månads krognotor tillbaka till kunder! Sen kan man ju undra om det är en enda stackare som vill fortsätta att arbeta i resebranschen när detta är över.
  10. Göran: Jag vill gärna kunna åka utomlands igen. Antar många fortsatt också vill kunna de. Men det går ju inte om inga flyg går. Visst jag man ta bilen. Men hur klimatsmart är det om 50 bilar går i karavan ner till Mallorca. Dags för staten att rädda företag och jobb i resebranschen.
  11. Peter: Tycker dock förslaget är felaktigt utformat. som jag tolkar det ska alla flygbolag mm betala in på varje såld biljett. Det måste ju rimligen vara en riskfördelning; tex ett flygbolag som inte bedriver chartrade flyg till arrangörerna, eller när en kund åker på en regelrätt reguljärbiljett; varför ska de biljetterna upptaxeras till denna fond så pengar från dessa biljetter kan hjälpa andra krisande arrangörer? Det borde rimligen vara en fond för just sålda paketresor och inte alla typer av transporter med flyg mm. Om Apollo chartrar ett flyg av Norwegian, måste Apollo betala xxkr per passagerare på det planet. Norwegian borde inte betala en krona. eller vilket bolag det nu är.
  12. Michael: Ställ krav på flygbolagen.. Vill dom ha hjälp så är det dags att dom hjälper till också. Man kan inte bara utnyttja bidrag och sedan skita i att betala tillbaka för inställda flyg. Hotell sköter sig bättre. Detta borde vara nå it för IATA och EU att ta tag i.
  13. Roy: Flygbolagen måste börja ta sitt ansvar och återbetala till resebyråerna. Att alla skäller på resebyråerna är skandal.
  14. Erik: Vad jag förstått så är det främst de mindre resebyråerna som eventuellt inte kommer betala tillbaka till sina resenärer. De tre stora bolagen TUI, Ving och Apollo har alla sagt att de betalar tillbaka och följer paketreselagen. Det kommer kosta, ja. Men det skulle kosta dessa ännu mer att inte betala tillbaka. Kunder som blir av med 15',30',45000kr+ lär ju knappast använda någon av dessa igen för sin nästa resa och det blir det, på lång sikt värre än det på kort sikt är nu
  15. Anders P: Thomas, Ewa och Lasse: Ni är uppenbart dåligt pålästa och hur ni kan ha mage att kasta skit på resebyråerna just nu vittnar om en sjuk syn på företagen och personerna som jobbar och tar risker i denna branschen. För en normalbegåvad person så är det helt uppenbart att en resebyrå som kreativt satt ihop en resa, baserat på utvalda flyg, hotell och annat INTE kan hållas ansvarig för att flygbolagen bryter lagen och vägrar betala tillbaka för tjänster de själva ställt in. Paketreselagen är illa utformad och definitivt inte utformad för att passa ett scenario som detta. Ni borde skämmas.
  16. Ricl: Borde man inte kunna få pengar tillbaka om man betalt resan med kort och resebyrån inte betalar tillbaks? Man anmäler köpet till kortutgivaren för en betalning där tjänsten/varan inte levererats
  17. Credit: Ricl: självklart. Men detta tystar mest resebyråer ned... för om du reklamerar köpet hos kreditgivaren (tex Mastercard) så gör de en chargeback mot den du beställde resan hos, förslagsvis en resebyrå. Där kan inte byrån göra något, pengarna dras från dem vare sig de vill eller inte och sedan är allt färdigt för din del. Kreditlagen är underbar och varför man alltid ska betala med kreditkort för extra skydd.
  18. Terese: Sandra, bra beskrivet! Hoppas att några av de icke så pålästa personerna som kommenterat negativt om fonden fått lite mer insikt om resebyråer/resebranschen och hur vi faktiskt har det just nu.
  19. Snowboarder: Utmärkt idé med fonden, på sikt, men börja med att följa dagens regler, dvs paketreselagen. Som icke så påläst kund, trodde jag att min bokning gjordes hos ett bolag som följer lagen. Jag kommer vara mycket bättre påläst inför nästa bokning, lita på det!