Annons:

Annons:

Annica Jansson är tf marknadschef i Norden för VisitBritain

Annica Jansson är marknadschef i Norden för VisitBritain under det närmaste året medan Helena Hansen är på föräldraledighet. Här berättar hon om sitt nya jobb. "För varje pund skattebetalarna investerar i VisitBritain spenderar en besökare i genomsnitt £23 i Storbritannien."

Grattis Annica Jansson, du är marknadschef i Norden för VisitBritain under det närmaste året medan Helena Hansen är på föräldraledighet. Varför valde de dig?

Där måste jag fråga min chef Gary Robson som menar att det var en kombination av relevant erfarenhet, attityd vad gäller förståelse för uppdraget och att jag kunde visa att jag har kapacitet att leda oss genom tuffa tider.

Dina tre bästa egenskaper som marknadschef?

Engagerad och inkluderande med förmåga att se the big picture.

Och vad kan du bli ännu bättre på?

Marknadsföring är ett så brett ämne idag och man kan inte vara expert på allt. Även om jag tycker den övergripande marknadsförståelsen är mest central finns det mycket jag skulle vilja bli bättre på, speciellt som den digitala utvecklingen sker så snabbt.

Sälj in England med max tre meningar?

Det är inte undra på att vi nordbor verkligen älskar England och hela Storbritannien och väljer att återvända gång på gång. England är varmt och välkomnande, lättillgängligt och passar dessutom bra att besöka alla tider på året. 

Och när vi ändå håller på, det absolut bästa med London?

Att London fortsätter vara just London, med allt vad det innebär i form av stadens unika puls, atmosfär och rika utbud av kultur, shopping och möten med människor.

Är premiärminister Boris Johnson den nya Winston Churchill eller en sämre variant av Donald Trump?

Varken eller.

På ditt CV finns Tourism Ireland, Skyscanner, Visit Åland, MyPlanet och allra senast Nobelstiftelsen. Vad lärde du dig på Nobelstiftelsen?

Respekt för Alfred Nobels testament (vilken föregångare han var!) och för vetenskap.

Din viktigaste lärdom från Skyscanner?

Respekt för teknikens möljligheter.

Vilka KPI kommer du att mätas mot?

Under denna ’Covid-period’ kommer mina främsta KPI:er att handla om att planera för och driva återhämtning av turismen till Storbritannien. I detta samarbetar jag med mitt team samt partners för att leverera rätt marknadsförings- och kommunikationsmix med målsättning att inspirera svenskar, danskar och norrmän att besöka Storbritannien när tiden är rätt.

VisitBritains viktigaste KPI:er?

Vårt fokus resten av året och nästa år kommer att vara återhämtning och att stödja brittiska turistföretag. Till de viktigaste KPI hör ROI, dvs. Return on Investment. För varje pund skattebetalarna investerar i VisitBritain spenderar en besökare i genomsnitt £23 i Storbritannien. Vi har också KPI:er för att driva besök till alla regioner i Storbritannien samt utspritt över året. Viktigt (speciellt under denna tid) är att VisitBritain också har KPI:er och stor fokus på personalens mående och välbefinnande.

Namn: Annica Jansson

Titel: Marketing & Communications Manager VisitBritain

Familj: Föräldrar och syster

Bor: Kungsholmen

Senaste resa: Road trip till Nordnorge med vandring i Senja och Lofoten, 12 dagar på sensommaren. Från Åland upp genom Finland, ner genom Sverige och med avslut i Stockholm.  Utanför Norden var det återbesök i Skottland för ganska exakt ett år sedan (jag har tidigare bott i Edinburgh).

Favorithotell: Jag går oftast igång på läge, atmosfär och att det är något lite extra snarare än ren lyx. Jag älskar Cornwall, och istället för ett traditionellt hotell väljer jag The Island i Newquay, ett charmigt beach house på en egen ö.
Favoritfärjebolag: Oavgjort mellan Viking Line och Eckerölinjen vilka båda snabbt och smidigt tar mig hem till släkt, vänner och sommarstugan på Åland

Favoritreseapp: Skyscanner

Flygbolag som jag åker helst med: Det som smidigast, bekvämast och förmånligast tar mig dit jag vill

Favoritdestination: Omöjligt att välja en men jag älskar mäktiga berg, från skotska högländerna till Klippiga Bergen och Patagonien

Min drömresa: I Storbritannien är det Yttre Hebriderna, en för mig ännu outforskad del av Skottland. Längre bort drömmer jag om både Antarktis och Madagaskar.

Detta vet vi inte om dig: Jag var en gång väldigt nära att få böter för att verbalt ha trakasserat en park ranger i Rocky Mountain National Park i Colorado. Till mitt försvar är jag verkligen inte den som varken brukar tappa humöret eller vara oförskämd, så kan bara säga att han förtjänade varje ord jag sade. 

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.