Annons:

Premium

Panel om Helsingfors, Scandic, Emirates och flygets utsläpp

Veckans panel: Didrik von Seth, vd SRF, Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige, Kajsa Beausang chefredaktör / creative director Joyvoy, Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Erik Nissen Johansen, creative Director Stylt Trampoli AB, Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Johanna Danielsson, vd Kairos Future, Charlotte Blum, koncernchef Unlimited Travel Group

“Det är en klar klasskillnad”

Emirates flyger longhaul, har STORA flygplan och tar hand om dig OCH ditt bagage utan extra kostnad. Vad tycker du om denna modell? (Jämfört med exempelvis Ryanair som har motsatt modell.)

Charlotte Blum, koncernchef Unlimited Travel Group: Självklart är det väldigt bekvämt att flyga Emirates där allt ingår. Men jag tycker att många bolag har hittat bra modeller där man kan anpassa priset efter hur mycket bagage man reser med.

 Erik Nissen Johansen, creative Director Stylt Trampoli AB: Skönt

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det låter bekvämt även om grundpriset kanske är dyrare.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Svårt att jämföra två bolag som flyger så olika sträckor. Men i det flesta fall är en prismodell där kunden betalar för det den behöver (flexibilitet, packning) smart, och för miljön är det positivt med incitament att packa lätt.

Kajsa Beausang, chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Jag tycker att det är rimligt på longhaul.

Didrik von Seth, vd SRF: Det är en klar klasskillnad. Dock är det svårt att jämföra longhaul med shorthaul. Det senare är mer av en bussresa medan längre resor kräver annan service och komfort för att man skall stå ut.

Penelope Cruz gör reklam för Emirates.

“…ur ett kommersiellt perspektiv är den nog inte gångbar längre”

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Som kund är det precis det jag vill ha. Men ur ett kommersiellt perspektiv är den nog inte gångbar längre. Men ack vad man saknar the good old days då allt ingick i biljettpriset.

Emirates firar 10 år i Sverige.

“Där fick vi en smocka rakt ner i vårt vardagliga proletära (ok medelklassiga) ursprung”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB:  Det är väl bra att det finns alternativ.

Erfarenhet från att flyga Emirates: Fick erbjudande om att uppgradera våra biljetter från Chennai (före detta Madras) till Dubai från ekonomi till business på rimliga villkor. Vi slog till. Loungen på den lätt sunkiga flygplatsen i Chennai hägrade som en första anhalt på en mer civiliserad reseupplevelse. Vi blev omedelbart förnedrade i dörren. Det visade sig i det finstilta att uppgraderad ”snik-business” inte hade tillgång till loungen. Där fick vi en smocka rakt ner i vårt vardagliga proletära (ok medelklassiga) ursprung. Vi hämnades senare genom att dra i oss fyra glas gratis champagne på denna förmiddags-flight (avslöjade i och för sig också vår ovana att vistas i mer kultiverade miljöer, att konsumera mängder av gratis champagne så fort tillfälle bjuds är en tydlig klassmarkör). Så detta om Emirates stora famn…

“Det värsta är inte att de tar betalt för bagaget (på sitt sätt OK, det är ett extra åtagande) utan det är deras grafiskt gräsliga användargränssnitt”

Erfarenhet från att flyga Ryanair: Det värsta är inte att de tar betalt för bagaget (på sitt sätt OK, det är ett extra åtagande) utan det är deras grafiskt gräsliga användargränssnitt. Allt man ska tacka nej till, fast de tillgriper alla medel för att man av misstag ska köpa någon meningslös extratjänst. Fanfaren vid rättidig landning är lika gräslig som den påstridiga lotteriförsäljningen. Ett stort plus dock: Sätena går inte att luta. Det värsta som finns är annars om man åker i packad ekonomiklass är att sitta bakom någon som fäller sitt säte till max. Tack Ryanair för denna kundorientering!

Vilket flygbolag är din absoluta favorit?

Charlotte Blum, koncernchef Unlimited Travel Group: Har flera, men Emirates är ett av dem.

Erik Nissen Johansen, creative Director Stylt Trampoli AB: Qatar

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Norwegian såklart 🙂

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Heart Aerospace

Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Många. Men tittar jag på mina resor de senaste åren flyger jag oftast med Norwegian. Jag väljer flyg utifrån 1. Avresetiden. 2. Priset.

Didrik von Seth, vd SRF: I detta fall kan väl inte säga något annat än födelsedagsbarnet – Emirates 🙂

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag brukar oftast välja SAS eftersom det känns som ett tryggt varumärke. Men Lufthansa är annars en stor favorit.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Vet inte. Kanske Lufthansa. Tysk ordning är alltid kittlande på något sätt.

Detta tycker jag om Helsingfors som turistmetropol? (Är de töntar med kniv eller coola på riktigt.)

Charlotte Blum, koncernchef Unlimited Travel Group: Det finns en hel del att upptäcka i Helsingfors inom konst, arkitektur och mat. Lite underskattat och värt lite mer uppmärksamhet.

Erik Nissen Johansen, creative Director Stylt Trampoli AB: Coolare än man tror, men fulla finnar finnes

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Trevlig stad som numera har riktigt bra restauranger.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Intressant destination för design, musik med mera.

Kajsa Beausang, chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Helsingfors förtjänar mer uppmärksamhet! Vilka restauranger, vilka hotell, vilka museer, vilka människor!

Didrik von Seth, vd SRF: Helsingfors har mycket att erbjuda inom gastronomi och kultur. Den bästa ryska maten finns där och man bör gärna kolla upp vad kulturlivet erbjuder innan man ska åka dit.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Du frågar fel person. Finländare är Nordens coolaste invånare anser jag. Jag uppskattar att de är så tillfreds med tillvaron – som gör dem till världens lyckligaste människor enligt studier och det faktum att de alltid är beredda på kriser. Av den anledningen besöker jag gärna Helsingfors för lite miljöombyte.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag har bara varit i Helsingfors en gång, säkert 30 år sedan. Det enda jag minns var den fantastiska Tempelplatsens kyrka. Det är ett stort kryss i coolhets-kolumnen. Skulle jag återbesöka om jag ännu en gång hamnar i Helsingfors.

I samma kolumn hamnar ett kryss för det faktum att Helsingfors är en spårvagnsstad av goda dimensioner.

Töntar med kniv? Ett fint kulturellt porträtt av staden Helsingfors hittar man i Jim Jarmusch film ”A night on earth”. Filmen beskriver fem nattliga taxi-resor (Los Angeles, New York, Rom, Paris och Helsingfors). Helsingforsavsnittet är en liten pärla med sårbara kärva finska män, en vinternatt i Helsingfors. Har du inte sett ska du absolut göra det. Du hittar den här

Det är fler som åker från Helsingfors till Stockholm än omvänt. Kommer detta någonsin att förändras. (Motivera gärna ditt svar om du orkar.)

Erik Nissen Johansen, creative Director Stylt Trampoli AB: Vänd på valutan kanske

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det beror nog på att Stockholm är en av världens vackraste städer! Stockholm är dessutom den största huvudstaden i Skandinavien så det kanske inte är så konstigt att det är fler som åker till Stockholm än till Helsingfors.

Johanna Danielsson, Kairos Future

“Någonsin är ett stort ord för en framtidsstrateg”

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Någonsin är ett stort ord för en framtidsstrateg. Men invånarsiffrorna i respektive land och stad talar ju inte för det kommande decenniet iaf.

Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Inte så länge kronan är så här svag. Men Helsingfors borde satsa hårt på den svenska marknaden, utbudet i staden matchar mycket väl den svenska resenärens önskemål. Hen vet bara inte om det i tillräcklig utsträckning.

Didrik von Seth, vd SRF: Trots att Helsingfors har mycket att erbjuda så har Stockholm mycket mer. Just här är valutan fördelaktig för finländare som åker till Stockholm men även utan detta så vinner Stockholm i längden.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Oklart.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Nej, det kommer aldrig förändras. Om inte Eurokursen radikalt ändras.

Mattias Nyman, vd, Flygresor.se och Mattias Goldmann, grundare, 2030-sekretariatet vill i en debattartikel hos oss att flygbolagen ska ”redovisa helheten” när det kommer till utsläpp. Är detta möjligt och om ja, hur bör detta gå till tycker du?

Norwegian flyg

“Det stora problemet är den begränsade mängden biobränslen på marknaden”

Erik Nissen Johansen, creative Director Stylt Trampoli AB: Svår fråga

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Flygbolagen och bränslebolagen gör så gott de kan för att vara transparenta men det stora problemet är den begränsade mängden biobränslen på marknaden – det finns mikroskopiska mängder i relation till den mängd som behövs för att vi ska klara omställningen. Alla vill köpa mer biobränsle men det finns inte så mycket att köpa. Vi behöver få igång storskalig produktion av fossilfria bränslen och där hoppas vi att våra politiker kan vara med och stötta med incitament etc.

Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Här får man inte låta strävan efter en perfekt lösning stå i vägen för att komma igång. Bra för alla inblandade med en så tidig och komplett redovisning som möjligt, för då blir det desto roligare när man kan visa framsteg – för flygbolagen och för kunderna.

Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Kan inte svara på detta.

Första planet som flyger med SAF-bränsle.

“…en ytters liten del av kunderna som styrs av detta”

Didrik von Seth, vd SRF: Har just skickat in remissvar på EU:s förslag till redovisning av transportsektors utsläpp. Där påtalar vi att det idag saknas en robust och tillförlitlig metod för alla transportsätt. Flyget har kommit längst i detta men det är ännu inte optimalt. I ett första steg bör EU ta fram en metod som inte bara innefattar flyg och i ett andra för FN ta fram ett globalt som gärna får vila på EU:s metod. Konsumentupplysning som är objektiv, tydlig och verifierad är bra. Speciellt inom hållbarhet. Sedan vet vi att det är en ytters liten del av kunderna som styrs av detta. Tidtabell och pris är avgörande.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag är inte insatt i ämnet men det som kan förenkla att vi jämför äpplen med äpplen och får en transparens är att det utvecklas en typ av rapporteringsstandard. Vad jag förstår så finns den inte där vilket medför en viss kreativitet.

Jag håller inte helt med debattörerna att de små initiativen är ”petitesser”. Många bäckar små skapar förändring men då ska nog alla, inklusive konsumenterna, fundamentalt ändra inställning till vad det egentligen innebär att minska utsläppen.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: I artikeln fanns det en del märkliga påståenden som att göra kundtidningen klimatneutral osv. Vet inte om detta stämmer. Men inte bara från flygbolag ser man ibland exempel på att man stoltserar med märkliga små perifera klimatvinster. I alla fall jag reagerar mycket negativt när jag upplever att man ”greenwashar” på ett sådant sätt. Vill man profilera sig som klimatsmart och/eller hållbart måste man visa att man förstår utmaningen och tar de stora greppen.

Med dimridåer skadar man inte bara klimatarbetets trovärdighet utan hela verksamheten. Arbetar man på samma sätt med säkerhet, kundbemötande, reklamationer osv?