”Dryckesmenyn har tagits fram av den mångfaldigt prisbelönta svenska bartendern Josephine Sondlo”
Grattis Marco Palmu, Head of Passenger Service Finnlines, ni har ett nytt fartyg, hur känns
det?
– Tack, det känns fantastiskt! Finnsirius reser på sin jungfruresa nu på fredag, den 15 september, och vi håller just på och laddar upp inför den.
Färjan har ett konstigt namn: Finnsirius Superstar RoPax, hur ska man förstå detta?
– Finnsirius är döpt efter Sirius, som är den klarast lysande stjärnan på natthimlen, bortsett från solen förstås. Och systerfartyget Finncanopus, som levereras om några månader, är döpt efter den näst starkast lysande stjärnan, Canopus.
Superstar är deras gemensamma klassbeteckning – de är ju superstjärnor, så den kändes självklar. Och RoPax är en förkortning som kommer från engelskans ”roll-on/roll-off passenger”. Det betyder att färjorna tar både rullande gods, alltså lastbilar, och passagerare. Båda färjorna sätts in på vår rutt mellan Kapellskär utanför Stockholm, Långnäs på Åland, och Nådendal i Finland.
Vad är de stora nyheterna ombord?
– Vi har ett helt nytt mat- och dryckeskoncept med flera attraktiva restauranger. Några av menyerna har utformats i samarbete med Henri Alén, som är en berömd TV-kock i Finland och kökschef på restaurang Finnjävel i Helsingfors. Dryckesmenyn har tagits fram av den mångfaldigt prisbelönta svenska bartendern Josephine Sondlo, och hon har skapat drinkar speciellt för Superstarfärjorna. Vi har även en ny SPA-avdelning med bastur och bad, samt ett gym och en yogastudio. Dessutom satsar vi på att kunna erbjuda fantastiska konferensresor, med bekväma arbetsplatser och mötesrum ombord.
Det är mest gods ombord, men ni vill även ha kryssningsgäster, hur ska ni locka dem från Silja och Viking?
– Ett helt nybyggt fartyg med bekväma hytter i nordisk design, enorma panoramafönster mot skärgården, god mat och dryck att njuta av och många nya erbjudanden och aktiviteter ombord bör göra vem som helst nyfiken!
Det finns drygt 323 hytter ombord och plats för 1100 personer, vem är er primära målgrupp ombord?
– Vi vänder oss till dem som vill ha en lugn och härlig överfart till Åland och Finland, vilket inkluderar såväl semesterfirare som arbetspendlare och konferensgäster.
Båten är byggd på China Merchants Jinling Shipyard i Weihai, vad blev prislappen?
– Vi har byggt fem fartyg för sammanlagt 500 miljoner euro, nästan 6 miljarder svenska kronor, inom ramen för Finnlines gröna investeringsprogram. Förutom Finnsirius och Finncanopus är det tre hybrid-rorofartyg, alltså renodlade lastfartyg.
Hur länge ska båten åka runt på Östersjön enligt plan?
– Den kommer att synas på Östersjön flertalet år framöver.
Reseindustrins största utmaning?
– Klimatet! Utan tvekan. Det är en gigantisk omställning som sker nu, som påverkar allt från tekniska lösningar till var, när och hur människor väljer att semestra. Våra fem nya fartyg har den senaste tekniken för lägre koldioxidutsläpp. Finessen med RoPax-fartygen är dessutom att vi utnyttjar existerande godstransporter för att även transportera passagerare – det är endast minimala utsläpp som tillkommer. På Finnlines fortsätter vi att investera stora resurser i vår gröna omställning för att på sikt nå koldioxidneutral trafik, men det kommer att krävas ett stort engagemang på alla nivåer i samhället, allt från den enskilda personen som ska boka sin semesterresa, till Sveriges och Finlands regeringar som till exempel beslutar om utbyggnaden av de kraftledningar som behövs till hamnarna för att möjliggöra mer batteridrift.
Namn: Marco Palmu
Titel: Head of Passenger Service, Finnlines
Familj: Gift
Bor: Helsingfors
Senaste resa: Senaste affärsresan var till Polen, annars en golfresa till Verona
Favoritnyckeltal: Antal passagerare
Favorithotell: Finns många!
Favoritfärjebolag: Finnlines
Favoritkryssningsbolag: Att kryssa med Finnsirius, såklart!
Favoritreseapp: Text-TV
Flygbolag som jag åker helst med: Finnair
Favoritdestination: Italien
Min drömresa: Det finns många nya platser jag vill upptäcka
Detta vet vi inte om dig: Tillbringar en del tid i sommarstugan i Loviisa