Annons:

Annons:

Hurtigrutens varumärke i djup kris efter virusutbrottet

Att coronaviruset började spridas ombord på ett av Hurtigrutens fartyg var ”det sista” bolaget behövde just nu. Det säger Lars Olsen, professor i marknadsföring vid Handelshøyskolen BI, till norska Aftenposten. Enligt tidningen var bolaget det första i världen att återuppta sin internationella kryssningsverksamhet, när MS Fritjof Nansen lämnade kajen i Tyskland den 26 juni.

Det var i går som 36 anställda på ett annat av bolagets fartyg, MS Roald Amundsen, rapporterades konstaterat smittade. Nära 400 passagerare har sedan dess försatts i karantän. Under söndagen konstaterades en passagerare bära på smittan och fler provsvar väntades in under dagen.
– De testade att sätta igång igen och drattade på ändan rejält. Det är en allvarlig varumärkeskris för Hurtigruten, säger Lars Olsen till tidningen.

Totalt 69 kommuner i Norge har fått uppmaningen av Folkehelseinstituttet att följa upp passagerare som misstänks ha smittats av coronaviruset under en Hurtigruten-kryssning. Det skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

35 personer i besättningen har konstaterats smittade, och myndigheten vill nu att de personer som har rest under andra halvan av juli kontaktas.

– Det är redan ett stort utbrott och vi är oroliga för ytterligare spridning, säger avdelningsdirektören Line Vold i pressmeddelandet.

Totalt 337 personer befann sig ombord på färjan när det första fallet av covid-19 upptäcktes. Samtliga 177 passagerare som då befann sig ombord har fått gå iland i Tromsø, där de sitter i karantän.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.