Annons:

Janis Pavuls lämnar Tallink Silja efter tolv år

Efter tolv år som kommunikationschef på Tallink Silja lämna Janis Pavuls över rodret till nya krafter. För Travel News berättar Janis vad han ska göra nu och vad han är mest nöjd med. Framtiden ser han ljuset på. - Som jag ser det har besöksnäringen enorma möjligheter framöver.

Du slutar, varför? 
Jag har arbetat på Tallink Silja i tolv år nu, både som kommunikationsdirektör och som marknadsdirektör. Det har varit en fantastisk och lärorik period med härliga människor runt omkring mig. Innan dessa tolv år i rederibranschen arbetade jag elva år på Sveriges Radio i Stockholm, så jag ser ett slags års-mönster. Det känns helt rätt att lyfta blicken nu och ta mig an nya uppdrag.
Vad ska du göra nu? 
Först och främst ska jag unna mig en period av ledighet, men sedan tänker jag utforska en affärsidé som jag funderat på ett tag. Det känns oerhört lockande att prova stå på egna ben igen… men kommunikationsbranschen vill jag inte vända ryggen; den sitter i mitt DNA.

Vad är du mest nöjd med under dina år på Silja och Tallink? 
Jag tycker att det är ett härligt bolag med sprudlande energi, driv och god framtidstro. Jag är glad för att ha varit en del av teamet. När jag blickar tillbaka så är jag väldigt nöjd med många av de lyckade event och pressevenemang som arrangerats under åren och varumärkesförflyttningen som genomförts över tid; men jag är även nöjd med att ha hjälpt att reda ut lite mer kniviga frågor då och då. Det känns bra att ha stått stadigt både proaktivt och reaktivt. Sedan är jag förstås väldigt stolt över att jag nominerades till en av Sveriges Superkommunikatörer 2017. Det kändes riktigt kul.
Vad kunde blivit ännu bättre? 
Det finns alltid något som man skulle vilja göra annorlunda när man står med facit i hand; men i stort sett skulle jag nog vilja påstå att det mesta har gått den väg jag önskat.
Du har arbetat med en bred produkt som ska nå många. Vad är det bästa med det? 
Det är lite dubbelt det där. Det finns en charm i att skapa och marknadsföra produkter som är avsedda för en bred målgrupp. Det blir en skön och folklig touch på det hela, samtidigt som vi även har en premiumprodukt för en något snävare målgrupp. Men den folkliga charmens baksida är att det finns en risk att erbjudanden kan uppfattas som lite urvattnade om man inte agerar rätt. Det breda är både lockande och lite frustrerande på samma gång. Det kräver bra balans och en god dos ”fingerspitzgefühl”. Det tycker jag att vi har.
Är det aldrig trist att vara så folklig? 
Jag tycker inte det. Det är klart att man ibland kan önska sig att vara mer nischad och kunna vara superfokuserad på en snävare del av kakan – men i det produktutbud som jag jobbat med under dessa år har det alltid funnits många intressanta pärlor – inte minst i Lettland och Estland – som gett det där lilla extra på en, i grunden, folklig produkt.
Besöksnäringens största utmaning?
Som jag ser det har besöksnäringen enorma möjligheter framöver. Inte minst om vi ser på de möjligheter som finns med lokala och regionala upplevelser. Människors önskan om närhet, enkelhet och renhet – och på sikt ännu mer digitalt detox – gör att de småskaliga och närliggande erbjudandena har stora möjligheter att utmana de stora aktörernas skalfördelar. Det är en spännande utveckling. Annars är den i särklass största utmaningen hållbarhetsaspekten i stort där samtliga aktörer – stora som små – måste vara oerhört tydliga och handlingskraftiga för att överleva på sikt.
 
_____________________ 
 
Namn: Janis Pavuls

Titel: Kommunikationsdirektör

Familj: Fru Åsa, sonen Leo och bonussönerna Oscar och Teodor

Ålder: 48

Bor: Lidingö

Senaste resa: Riga, en av mina absoluta favoritstäder i regionen.

Reser jag aldrig utan: mobilen

Favorithotell: Det finns flera, men Hotel Danieli i Venedig är härligt på ett speciellt sätt.

Favoritreseapp: Jag ser ingen fullt utvecklad app ännu för alla mina behov, men det kommer.

Flygbolag som jag åker helst med: Oj, det känns nästan som en kuggfråga i dessa tider. Jag trodde du skulle fråga om vilket rederi eller tågbolag jag föredrar 🙂 Låt oss säga att den bästa flygupplevelse jag haft hittills är med Emirates.

Favoritdestination bortom min egen: Rom eller Alperna

Min drömresa: Ett par veckor med hela familjen till en lugn och härlig paradisö

Detta vet vi inte om dig: Jag älskar att sköta skogssysslor på lantstället i Finland avrundat med vedeldad bastu och kallt dopp från egna bryggan. Total terapi!

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024