Annons:

Annons:

Låga priser ska ge Gotlandsbåten fart

I april är det premiär för Gotlandsbåten, som med aggressiva priser och dagliga avgångar ska ta sig in på marknaden. Målet är att öka den totala turismen till Gotland. Vd Ralph Axelson har själv investerat stort i fartyget.

Projektet Gotlandsbåten har vuxit. Från början var det tänkt att trafiken bara skulle vara mellan Västervik och Visby, men när bolaget startar sin säsong i slutet av april blir det även med trafik mellan Nynäshamn och Visby.

– Det gör hela projektet så mycket starkare, eftersom vi också får hela Stockholm som upptagningsområde, säger Gotlandsbåtens vd Ralph Axelson.

Trafikstarten var planerad redan till förra sommaren, men strul med att säkra ett fartyg till den säsongen sköt de planerna i sank.

Ralph Axelson, som fyllde på sitt bankkonto rejält när tyska Prosieben Sat1 i höstas köpte Etraveli där han var aktieägare, har därför själv sett till att säkra ett fartyg till den här säsongen. Hans eget bolag Nordic HSC har köpt ett fartyg som han sedan hyr ut till bolaget Gotlandsbåten, som står för trafiken. Hur mycket pengar han investerat avslöjar han inte.

– Men det är en stor investering.

Fram till mitten av juni blir det bara helgtrafik, resten av sommaren och augusti ut blir det dagliga turer från både Nynäshamn och Västervik, med undantag för tisdagar då Västervik inte trafikeras.

Enligt Ralph Axelson är inte syftet med projektet att stjäla marknadsandelar av Destination Gotland, utan att öka den totala marknaden som reser till Gotland.

– Det kan du göra genom att vara mer prisaggressiv kombinerat med attraktiva avgångstider. Så vi måste ha ett bra erbjudande till kunderna.

Ni kommer alltså att ligga lägre i pris än Destination Gotland?
– Ja, absolut.

Han hoppas kunna nå upp till 80 000 passagerare den första säsongen.

Ni kommer väl stjäla en del passagerare från era konkurrenter?
– Ja, det är mycket möjligt, men det viktiga är att totalen ökar.

När gör Gotlandsbåten vinst?
– Det är en jättesvår fråga, men man behöver ha några år på sig när man drar igång en sådan här verksamhet.

 

Fakta Gotlandsbåten

Passagerare: 849.

Bilar: 180.

Byggår: 1998.

Fart: 30 knop.

Restid Nynäshamn–Visby: 3 timmar.

Restid Västervik–Visby: Drygt 2 timmar.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA