Annons:

Stena Lines investerar 2,6 miljarder kronor i hamnar och fartyg

Stena Line bekräftar att den första av de nya RoPax-färjor, som för närvarande är under konstruktion i Kina, kommer att gå i trafik på linjen Holyhead-Dublin. De två färjor som levereras senare kommer att gå i trafik på Liverpool-Belfast, enligt ett pressmeddelande.

Förra året tecknade Stena ett byggkontrakt för en ny generation RoPax-fartyg, Stena E-Flexer, med planerad leverans under 2020 och 2021. Totalt ska AVIC Shipyard bygga sex nya fartyg åt Stena, tre av dessa ska till Stena Lines linjer på Irländska sjön. De övriga tre byggs åt andra rederier och kommer att chartras ut av Stena Lines systerbolag Stena RoRo.

– Våra linjer på Irländska sjön är strategiskt mycket viktiga för Stena Line och våra kunder. Under de senaste fem åren har tillväxten inom fraktverksamheten varit mycket stark och därför har vi investerat nästan 200 miljoner GBP i hamnar och fartyg för att förbättra och öka vår kapacitet. Bygget av våra tre nya fartyg är ytterligare ett exempel på vår tillväxtplan för Irländska sjön, där det första fartyget planeras sättas i trafik på Holyhead-Dublin i början av 2020. De två efterföljande fartygen planeras att gå i trafik på Liverpool-Belfast 2020 och 2021, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.

Det nya fartygen kommer att ha kapacitet för 1 000 passagerare, 120 bilar samt 3 100 längdmeter och kommer att göra 4 turer per dag mellan Holyhead och Dublin. Överfartstiden är cirka 3,5 timmar.

– Fraktvolymerna har överträffat topparna under rekordåret 2007 och vi är övertygade om att denna uppåtgående trend kommer att fortsätta. Det var ett rekordår för vår verksamhet på Irländska sjön 2017 då vi transporterade över 800 000 fraktenheter. Vi är mycket glada för att det första nybygget kommer till oss eftersom det avsevärt kommer att öka fraktkapaciteten och höja servicestandarden för både passagerare och frakt, säger Ian Davies, Trade Director för Irish Sea South.

Även på Liverpool-Belfast lägger de nya fartygen grunden för fortsatt tillväxt.

– Detta är ett viktigt steg för vår populära linje mellan Belfast och Liverpool. De två nya fartygen kommer att vara de största fartygen som någonsin som seglat på linjen och kommer både öka kapaciteten för samt höja servicestandarden. Tidigare förvärvade vi Superfast VII och Superfast VIII som trafikerar Belfast-Cairnryan, även det en högkvalitativ produkt som lägger grunden för fortsatt tillväxt i regionen, säger Paul Grant, Trade Director, Irish Sea North.

Kommentarer är stängda.