Annons:

Annons:

Viking Line har bästa rederisajten

Det andra Wilhelmina Skoghpriset har delats ut i kategorin resesajt: rederi. "Här finns en bra anda. Vi arbetar tillsammans och hjälps åt att nå det lilla extra hela tiden", säger copywritern Helena Ringström.

– Vi är förstås jätteglada och hedrade över att svenska folket tycker att Viking Lines sajt är den bästa. Majoriteten av alla våra bokningar idag genereras redan idag via webben och vi har ett mål om att nå upp till 90 procent inom ett par år, så vi ser det här priset som ett fint kvitto på att vi jobbar på rätt sätt, säger informationschef Eleonora Hansi.

Travel News träffar det svenska gänget utanför terminalen i Stockholm. De flesta utvecklarna sitter i Åland. Kontakten mellan de olika avdelningarna sker främst via videomöten. Men de ses IRL några gånger om året.

– Vi måste ju leva som vi lär, säger webbansvarig Simon Berggren. Han betonar att fokus på arbetet ligger på användarvänlighet. Helena Ringström, copywriter, är den senaste in i gänget i Sverige.

– Här finns en bra anda. Vi arbetar tillsammans och hjälps åt att nå det lilla extra hela tiden. Det är väldigt lite prestige och konkurrens. Vi är ett lag, säger Helena och de andra nickar instämmande.

Staplarna visar att det är tuff konkurrens i kategorin rederi. Alla bolag når över 7 i betyg.

VL är bästa av fyra.

 

Priset är ett resultat av Resegeometri/Nordic Benchs årliga mätning Svensk Privatresebarometern. Undersökningen ställer bland annat frågan ”Har du erfarenhet av någon av nedanstående bokningssajter?”  (respondenten klickar för de sajter som stämmer). I en följande fråga anger man ”Vad är utmärkande för en bra bokningssajt enligt dig?”, se diagram nedan. Det som är viktigast är alltså ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Inga överraskande tillägg” och ”Användarvänlighet”.

I det avslutande steget får respondenten bedöma de sajter han/hon säger sig ha erfarenhet av ”Hur pass väl uppfyller dessa sajter dina kriterier för en bra bokningssajt?”. Detta på en elvagradig skala 0-10.

Resultaten summeras för respektive sajt vilket ger ett indextal som underlag för ranking.

Resegeometri/Nordic Bench är en oberoende part som förmedlar ”konsumentinformation” till de som ska boka en resa samt förmedla kunduppfattningar till sajtägarna så att de ska kunna förbättra sin sajt.

 

En kommentar

  1. Hassan: Helt osannolikt. Oerhört svårt att ens göra en enkel bokning på Viking Lines hemsida. När jag väl lyckats och tagit mig fram o tillbaks till H-fors fick jag en förfrågning om vad jag tyckte. om resan och bokningen. Inte ens den gick att fylla i. Jag fick ge upp. Kan inte vara sant
    Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 KOMMENTARER ÖPPNA
ANNONS
ANNONS
Projektledare till Event in Skåne, Malmö
Sista ansökningsdag:
9 augusti 2018
Resesäljare vikariat t.om mars 2019
Sista ansökningsdag:
31 augusti 2018
Junior Program Manager (Account Manager)
Sista ansökningsdag:
6 augusti 2018
ACCOUNTING
Sista ansökningsdag:
31 augusti 2018
JUNIOR SALES/ SALES ASSISTANT
Sista ansökningsdag:
22 augusti 2018