Annons:

TUI:s reklamchef: ”Folk vill drömma”

Här berättar TUI:s mediechef Johan Ydring om den senaste kampanjen som är gjord i Norden, men rullas ut i stora delar av Europa. - Vi satsar strax över förra året.

Nu börjar er stora kampanj, vad är era viktigaste mål, gärna tydliga KPI:er? 

Vi mäter på flera olika sätt, men de främsta KPI:erna är: räckvidd, trafik till butik (sajterna) och försäljning.

Hur många länder går era filmer i? 

Vi är väldigt stolta över att få förmånen att producera kampanjerna för hela den europeiska marknaden här i Norden. Det är främst en konsekvens av ett framgångsrikt arbete med konceptet ”For You”. Just nu rullar olika versioner av de nya filmerna i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Holland, Frankrike och Tyskland.

Ni är tvåa, hur ska ni bli etta? 

Tvåa och tvåa, jag vet inte det. När vi tittar på ”top of mind” har vi legat högst de tre senaste månaderna och ”unaided awareness” låg vi 4 procentenheter över Ving i november. Vi stängde nyligen böckerna och ökade omsättningen för andra året i rad. Dessutom gjorde hela TUI-gruppen ett fantastiskt år där vinsten ökade med nästan 11 profent. Något som möjliggör stora investeringar för våra kunder. Men vi ska fortsätta som vi gör i grunden men samtidigt våga utmana och förändra ytterligare!

Hur många stora elefanter som säljer semester finns det utrymme för i Sverige?

Det får kunderna avgöra.

Berätta om valet av mediekanaler? 

Vi går brett, men huvudmedier är rörligt (TV, bio, vod) och utomhusannonser.

Hur ser vår kampanjens budget ut? 

Bra tack 😊. Vi kan så klart inte prata kronor och ören, men vi satsar och ligger strax över förra året.

Apollo har vågat göra en modig kampanj, är du avundsjuk? 

Absolut inte. De väljer sin väg och vi har valt en helt annan. Hade vi velat gå åt det hållet hade vi gjort det, men vi tror att folk vill drömma. Därför jobbar vi med ett gladare, positivare och starkare känslomässigt uttryck.

2018 var ett tufft år för reseindustrin. Är det ett hack i skivan eller början på en ny trend: svenskarna vill hellre stanna i Sverige?

Jag tror inte det ena behöver utesluta det andra. Vi kan ha både en stark inhemsk turism och ett fortsatt stort resande utomlands. Det finns så mycket att uppleva runt om i världen. Och hur trevligt Västra Götaland än är, så är det ändå något visst med att uppleva andra länder och kulturer.

Thailand eller Kanarieöarna under helgerna? 

Jag vill ju säga båda. Men nu när jag har småbarn igen så får det nog bli Kanarieöarna. Jag var på TUI Family Life Flamingo Beach, Lanzarote i höstas och det är ju hur fint som helst. Dessutom inte allt för långt att flyga med en ett och ett halvt-åring som inte kan sitta still mer än två minuter i sträck.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024