Annons:

Annons:

Boende på Airbnb hotar hotellen

Med 12 miljoner övernattningar förra året har uthyrningssajten Airbnb mejslat ut en egen nisch av genuina upplevelser i vanliga kvarter. Hotellen borde kanske oroa sig när till och med affärsresenärer är beredda att ”go native”.

I somras bodde Travel News i lägenheter och hus i Frankrike,  Andorra och Spanien som vi bokat via Airbnb. Det var ett franskt hus med trädgård på gångavstånd till Biscayabukten, en lyxig skidortslägenhet i Andorra vid en bergsbäck, en trång lägenhet två gator från San Sebastians ena citybeach. Dessutom fick vi semestra med vanliga franska Martins (Svenssons) i Narbonne Plage vid Medelhavet.
Det kändes som ett nytt och spännande sätt att resa. Vi kom länderna och människorna lite närmare genom att bo i privata hem i vanliga kvarter.  Viljan att leva som lokalbefolkningen nämns också som en viktig anledning till varför allt fler väljer att bo med Airbnb, enligt en studie av Airbnb i Amsterdam.
I Sverige finns runt 3 000 värdar, varav 1 600 i Stockholm, som hyr ut sina hem med hjälp av Airbnb. I Danmark är antalet dubbelt så många. Tillsammans med konkurrenten Homeexchange.com handlar det om 452 000 övernattningar i Danmark i år, enligt uppgifter från tidningen Politikken.
– Eftersom Stockholm är en större stad borde vi med tiden få fler värdar än i Köpenhamn, säger Aja Guldhammer Henderson, landschef för Airbnb i Norden och Holland.
Airbnb är en del i en större trend som kallas ”delandets ekonomi”. I USA finns liknande tjänster som VRBO och Homeaway och i Frankrike Housetrip. På flygplatserna i San Francisco och Boston hyr FlightCars ut resenärers bilar. I stället för att betala för en långtidsparkering kan frekventa resenärer tjäna pengar på sin bil.
Privatpersoner har hyrt ut sina hem till resenärer i århundranden, men Airbnbs tydliga koncept har bäddat för att i snitt 150 000 personer övernattar i Airbnb-hem varje natt.
– Vi följer utvecklingen noga, men ser dem inte som något hot i dag.  Vi har inte sett någon påverkan på vårt lågprissegment som närmast konkurrerar med Airbnb. Men de växer snabbare än vi tidigare trott, säger Nils Korsvoll, affärsutvecklingschef på Nordic Choice Hotels.
Han är imponerad av hur Airbnb med enkla medel har förklarat sitt koncept för gästerna. Nils Korsvoll ser också tjänstens tydliga kopplingar till sociala medier som en del i framgången. Även om Airbnb fortfarande är en nischprodukt kan de inspirera hotellen att förbättra sina erbjudanden.
– Vi måste göra det enklare att boka familjerum för att fortsätta att vara konkurrenskraftiga.

En viktig utveckling av Airbnb i förhållande till föregångare är att gäster och värdar recenserar varandra. Allt för att skapa ett ömsesidigt förtroende.
– Vi vill att gästerna ska kommunicera med värdarna innan de kommer för att skapa band, säger Aja Guldhammer Henderson på Airbnb.
Travel News erfarenhet är att värdarna ansträngde sig utöver det förväntade för att få oss att känna oss som hemma. Ofta väntade en fin flaska vin eller något annat gott i lägenheten. Vi blev tipsade om lokala event, affärer och restauranger.
För en stor familj blir det billigare med Airbnb än att bo på medelklasshotell. I San Sebastian i Spanien hade Travel News fått två rum på ett sämre motell i utkanten av staden för samma pris som vi hyrde en ljus trerumslägenhet mitt i smeten.

Men visst är det enklare att checka in på ett hotell än att få nyckeln till ett Airbnb-hem. När vi kom några timmar tidigare än planerat till Guillaume i Auytre hade uthyraren inte hunnit städa färdigt efter en köksrenovering. I Andorra tvingades vi åka flera mil från själva lägenheten för att få ut en nyckel. När en huvudsäkring gick i Andorra-lägenheten gick det inte att få tag på värden.
Men som värd kan du råka värre ut. Förra året fick en svensk värd uppleva chocken att hemmet utnyttats som bordell av två irländska prostituerade. Efter skandalhistorier i USA där värdar fått sina hem förstörda introducerades en försäkring som täcker skador på egendom upp till 1 miljon dollar.
– Normalt är gästerna väldigt hänsynsfulla för att det handlar om privata hem. Och vi har en garanti om något går snett, säger Aja Guldhammer Henderson.
Airbnbs succé visar att det finns en ökande efterfrågan på genuina reseupplevelser. Något som förvånade Nils Korsvoll på Nordic Choice Hotels när han intervjuade Airbnb-värdar i Stockholm var att även affärsresenärer var beredda att utnyttja tjänsten. Något som bekräftas av Airbnb och journalistkollegor som hyr ut rum. Att vara inneboende hos lokalbefolkningen är kanske bästa botemedlet mot hotelldöden för frekventa affärsresenärer.
– Det är så ensamt att bo på hotell, erkände en vd på ett mingel nyligen för Travel News.

 

 

Historien bakom Airbnb

Airbnb grundades 2008 i San Francisco av Brian Chesky, Joe Gebbia och Nathan Blecharczyk. Bolaget har i dag kontor i elva länder. Namnet Airbnb kommer ifrån att grundarna hyrde ut luftmadrasser i sin lägenhet till deltagare på designkonferens för att få ihop pengar till hyran. Förra året blev det tre miljoner gäster och uppskattningsvis 12 miljoner övernattningar. I dag listar Airbnb en halv miljon boenden i 192 länder. Airbnb tar 3 procent i avgift av värdarna och 6 till 12 procent av gästerna. Ägs av grundarna och en rad riskkapitalbolag.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA
Affärsresesäljare
Sista ansökningsdag:
18 februari 2019
Senior Direct Sales and Servicing Agent
Sista ansökningsdag:
11 februari 2019
Specialist Tour Coordinator / Project Coordinator
Sista ansökningsdag:
13 februari 2019
RES och Travel News söker webbredaktör
Sista ansökningsdag:
20 februari 2019
MSC Cruises söker 2st resesäljare
Sista ansökningsdag:
26 februari 2019