Annons:

Premium

Rapport från SJ:s årsmöte

Travel News chefredaktör Viggo Cavling gick på väckelsemöte för tåget och hatmöte mot flyget. Här är hans personliga reportage.

Jag frågade Holm hur ofta detta syndiga flygresande får ske, men han ville inte svara. En gång om året är i alla för mycket, det lyckades jag pressa fram ur honom. Han hävdade att det är många som vill ta tåget ner till Medelhavet.

Vad ska ett statligt företag göra för att överleva? Självfallet dra in pengar till finansminister Mikael Damberg. Men man ska också bedriva lobbying för sin existens. Det är så systemet fungerar i Sverige. Har du inte förstått detta än? Åk då till Almedalen på Gotland första veckan i juli så fattar du.

Men det räcker inte med en lobby- och politikervecka för att landets alla påtryckare ska kunna skicka sina fakturor.  

Numera har de flesta större statliga bolag egna påverkansevent. 

För några veckor sedan var jag ute på Arlanda och lyssnade när det statliga flygplatsbolaget Swedavia lobbade för sin sak. De vill bland annat att Arlanda ska byggas ut med ytterligare en rullbana och ser gärna en bredare motorväg ut till flygplatsen. Ordet som ska göra detta möjligt är multimodalt, det betyder att olika färdsätt krokar i varandra. 

Läs gärna mitt reportage här

***

Nu till SJ.

I onsdags strax efter lunch var det dags för det statliga tågbolaget att göra sitt årliga lobby-möte. Man kallade till årsmöte, men det hade styrelsen och ledningen redan klarat av redan före lunch utan inbjuden publik. 

Så när jag dök upp på våning 10 på Vasagatan 10 mittemot Stockholms central fick jag nöja mig med en lobbykampanj. 

SJ:s budskap är att ju mer flyget minskar desto mer ökar tågtrafiken. Under eftermiddagen fick vi otaliga exempel på hur mycket en flygresa förstör klimatet och förstås ännu fler ord om hur bra det är för miljön att åka tåg. 

Jag har tidigare trott att flygskammen dog när är Greta Thunberg blev myndig, men det visade sig vara fel förstod jag nu.

*** 

SJ:s högsta chef är Monica Lingegård. Jag förstår varför förra näringsministern Ibrahim Baylan gav henne uppdraget. Hon är van vid statliga förläningar, tidigare var hon högsta chef på Samhall. Hon är entusiastisk och kunnig. Inte rädd för att säga sin mening och driva sina åsikter. Hon har energi. Det är det finaste betyg jag kan sätta på en människa. 

2021 var ett tufft år för SJ. Man gick en miljard i förlust. Det är 761 miljoner bättre än 2020.

Att köra tåg i Sverige under en pandemi med i bästa fall halvfyllda vagnar är svårt att få lönsamt. 

Men nu är vi ute ur detta och under tiden “glömde” två miljoner svenskar att förnya sina pass. Det tycker Monica LIngegård förstås är bra, eftersom det gör att Svemestertrenden fortsätter även i år. 

Det höga bränslepriserna är förstås också mumma för SJ.

Den enes död den andra bröd… ni kan den visan. 

Det skulle leda till att BRA flyg gick i konkurs, att SJ fick närmast monopol på resor mellan Stockholm och Göteborg och kan sätta vilka priser de vill.

I måndags slog SJ enligt Monica Lingegård försäljningsrekord. När jag bad henne precisera om det handlade om antal sålda biljetter eller intäkter fick jag inget svar. 

Sådana siffror är hemliga i ett bolag som ägs av svenska folket.

SJ:s tes för att få fler att åka tåg är att renovera sina tågset och köpa in nya tåg. 19 miljarder lägger man på det sista och för det får man X2000 tåg som kan gå i 250 kilometer i timmen. Man vill förstås bli mer punktliga och ja hålla så låga biljettpriser som möjligt. 

Men det sista tycks svårt. 

Jag frågade Monica Lingegård varför hon inte lobbar för lägre vinstmarginal och med hjälp av detta sänker biljettpriserna, men det är omöjligt. Ett normalt år tankar staten ur knappt 200 miljoner ur SJ. 2019 var vinstmarginalen 9 procent och rörelsevinsten 772 miljoner. Som jag ser det finns det ett vanligt år utrymme för att sänka priserna, men det är enligt SJ:s högsta ledning omöjligt.  

En som inte håller med om detta är Trafikutskottets ordförande vänsterpartisten Jens Holm. Han var inbjuden att tala på lobbymötet och gjorde det så väl att han blev erbjuden att bli hållbarhetschef på SJ av Monica Lingegård. 

Ett skämt förstås, men Holm har det inte så lätt i sitt Vänsterparti just nu. 

Hans partiledare Nooshi Dadgostar har ju gått ut och berättat att det är okej för arbetarna att äta kött ibland och att man faktiskt får lov att åka på charter på semestern. 

Jag frågade Holm hur ofta detta syndiga flygresande får ske, men han ville inte svara. En gång om året är i alla för mycket, det lyckades jag pressa fram ur honom. Han hävdade att det är många som vill ta tåget ner till Medelhavet.

Han är precis som SJ:s gamla styrelseordförande Ulf Adelsohn också kritisk till SJ:s dynamiska prissättning. Alltså att biljettpriset styrs av tillgång och efterfrågan. 

Förutom att SJ ska köpa in nya tåg var dagens andra nyhet att man börjar köra nattåg till Hamburg den 1 september. 311 kronor var priset om du bokade igår. Jag gissar att priset kommer att tiodubblas om du bokar några dagar före avresa. AI-datorn på SJ har nämligen räknat ut att om bokar du så sent måste du resa iväg.

Då blir det dyrt att resa.

Det är uppenbar att SJ:s strategi är att strunta i budgetresenärerna. Dessa fattiga stackare får FlixTrain och Snälltåget ta hand om. 

Istället vill SJ växa i segmentet affärsresenärer. Den i särklass viktigaste linjen här är den mellan landets två största städer. Vill du åka med SJ:s fräschaste tågset X2 är det här du ska boka biljett.

Vänsterpartiets Jens Holm tycker att vi ska göra som i Frankrike och Österrike och förbjuda flygresor som är kortare än 40 mil. Det skulle leda till att BRA flyg gick i konkurs och att SJ fick närmast monopol på resor mellan Stockholm och Göteborg och kan sätta vilka priser de vill.

Ett problem när statens tågbolag ska växa i segmentet affärsresor är att gränssnittet som företagen bokar i inte är kompatibla med SJ:s. Blir du åksjuk av att åka baklänges kan du inte boka en framlängesresa i exempelvis ett Amex-system. Att ta tåget till flyget är också en utmaning. Regeringen verkar för att alla biljettsystem ska knytas ihop, men flyget får tyvärr inte vara med. Det är inte miljövänligt, förklarade Jens Holm för mig.

Han var också kritisk till att staten subventioner flyget med 8 miljarder varje år. Det måste regeringen upphöra med. 

*** 

Måste också nämna att Monica Lingegård inte helt oväntat var emot att Trafikverket nyligen har förordat att sträckan Mora-Arlanda ska få trafikplikt för flyg 2023. 

– Det är helt fel. Vi kan köra tåg dit istället. 

Det är dock regeringen som fattar det avgörande beslutet om att väcka avsomnade Mora flygplats till liv igen.

***

Så rullade på det i knappt två timmar. 

Vill du se mina inspelade intervjuer med Monica Lingegård och Jens Holm finns de här.

På nytt jobb