Annons:

Premium

Rapport från SJ:s årsmöte

Travel News chefredaktör Viggo Cavling gick på väckelsemöte för tåget och hatmöte mot flyget. Här är hans personliga reportage.

Jag frågade Holm hur ofta detta syndiga flygresande får ske, men han ville inte svara. En gång om året är i alla för mycket, det lyckades jag pressa fram ur honom. Han hävdade att det är många som vill ta tåget ner till Medelhavet.

Vad ska ett statligt företag göra för att överleva? Självfallet dra in pengar till finansminister Mikael Damberg. Men man ska också bedriva lobbying för sin existens. Det är så systemet fungerar i Sverige. Har du inte förstått detta än? Åk då till Almedalen på Gotland första veckan i juli så fattar du.

Men det räcker inte med en lobby- och politikervecka för att landets alla påtryckare ska kunna skicka sina fakturor.  

Numera har de flesta större statliga bolag egna påverkansevent. 

För några veckor sedan var jag ute på Arlanda och lyssnade när det statliga flygplatsbolaget Swedavia lobbade för sin sak. De vill bland annat att Arlanda ska byggas ut med ytterligare en rullbana och ser gärna en bredare motorväg ut till flygplatsen. Ordet som ska göra detta möjligt är multimodalt, det betyder att olika färdsätt krokar i varandra. 

Läs gärna mitt reportage här

***

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024