Annons:

Annons:

Så ska Scandics varumärke väcka fler och starkare känslor

Anna Wirén är marknadschef på Scandic. Här berättar hon hur ett av Sveriges mest kända varumärken ska sälja fler hotellnätter. Och bli mer emotionella. "Att jobba med film är bästa sättet att förmedla en känsla," säger hon till Travel News.

Ni har precis gjort en reklamfilm. Den första på många år. Varför?

Vi har jobbat fram ett nytt kommunikationskoncept som vi vill komma ut med på bred front, syftet är att fortsätta den varumärkesresa som vi på Scandic jobbat med under många år och detta är nästa steg.

Scandic är ett av Sveriges mest kända varumärke, varför måste ni göra en dyr reklamfilm?

Scandic är oerhört välkänt, men alla kanske inte har bott hos oss under de senaste åren då vi också förbättrat vår produkt och gjort många renoveringar. Vi vill få fler att välja Scandic och genom kampanjen bygga vårt varumärke mot att bli mer emotionella.

En elak vän sa att filmen inte rimmar med ert varumärke. Filmen är coolare än era hotell. Och det är sällan någon hånglar i hissen och aldrig någon som vågar ha efterfest hos er. Vad säger du?

Det kanske är just det som är poängen, många har inte upplevt våra hotell under de senaste åren och då inte heller sett den förändring som vi gjort och det vill vi ändra på. Jag bjuder gärna in din vän att besöka fler av våra hotell!

Hur har gäster och anställda reagerat?

Mycket positivt, vi har fått in hundratals berättelser från våra gäster om härliga upplevelser som de haft på våra hotell vilket är precis det som vi ville uppmana till.

Vilka byråer har varit med och gjort filmen?

MK Norway med support från Folket för den svenska kampanjen.

Förr var en reklamfilm en händelse, idag är det nästan ingen som bryr sig mer än branschpress. Eller?

Att jobba med film är bästa sättet att förmedla en känsla. Genom en mediamix med mycket rörligt både TV och online når vi en bred publik, vilket är det som är viktigt för oss.

Hur tränga igenom reklambruset?

Vi jobbar mycket med insikter baserade på data för att förstå våra kunder och deras drivkrafter bättre och kan på så sätt skapa kommunikation som ger effekt, då tror jag att man når fram bäst.

Hur tänker du när det kommer till sociala medier och influencers?

Det är en viktig kanal som måste finnas med i mediamixen, vår strategi är att jobba med fler men mindre influencers där vi har möjlighet att få en mer personlig bild av Scandic. Samarbete med influensers är ju ett lekfullt sätt att arbeta på, eftersom kommunikationen är baserad på personliga upplevelser.

Hur börjar du din arbetsdag?

Med en kaffe och en snabb check av mailen innan mitt första möte.

Din viktigaste KPI som marknadschef?

NPS är vårt viktigaste mätetal just nu, men självklart så är även vårt resultat det som i slutändan räknas.

Besöksnäringens största utmaning?
Dels är det rekryteringsutmaningen i vår bransch. Den utmaningen kan vi inte klara av själva utan behöver stöttning från andra aktörer och från regeringsnivå med utbildningar. En annan utmaning är destinations- och affärsutvecklingen av Sverige som turistmål. Även detta är ju en branschfråga där vi tillsammans med Visit Sweden och de olika destinationsorganisationer runt om i landet arbetar gemensamt för att marknadsföra Sverige och våra städer runt om i landet. Besöksnäringen är en av landets viktigaste sektorer och är en av de branscher som skapar flest arbetstillfällen, vi har allt att vinna på att utveckla branschen men vi behöver göra det hållbart.

Namn: Anna Wirén

Titel: Marketing Director

Familj: Min man Henrik, dottern Emma och tvillingarna Emil & William

Ålder: 45

Bor: Nacka

Senaste resa: Vandringsresa till Alpbach i Österrike

Favorithotell: Haymarket by Scandic

Favoritreseapp: Google maps

Flygbolag som jag åker helst med: SAS

Favoritdestination: Västergarn på Gotland

Min drömresa: Till USA och någon av världens bästa golfbanor

Detta vet vi inte om dig: Jag är en badkruka och badar bara om det är extremt varmt.

 

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA