LISTA – Besöksbranschens bjässar: Sölvesborg blev ett Paradise City
Utförsåkning, åkattraktioner och djur, nattliv runt Stureplan eller
konserter med kända artister. Se där turistattraktionerna som finns
bland de fem miljardföretagen bland besöksnäringens bjässar. Text:
Janne Sundling
Strax efter klockan 22.00 nästa lördag, kanske på rockmanér rent av en bra stund efter, drar Guns N´Roses igång på stora scenen på Sweden Rock Festival.
Till Norje i Sölvesborgs kommun kommer upp emot 35 000 besökare till en kommun där det bara bor strax över 17 000.
“Take me down to the paradise city, Where the grass is green and the girls are pretty”, mer behövs inte för att få publikhavet att gunga.
Som de har längtat. Hårdrocksfansen naturligtvis, men också lokala företag som ser Sölvesborg förvandlas till Paradise City under fyra dagar.
– Festivalen omsätter 170 miljoner. Av det räknar vi med följdeffekter i bygden på 110 miljoner. Det är för boende, livsmedel, logistik och allt annat, säger Lotta Johansson t f vd Visit Blekinge.
Sweden Rock är också det företag på listan som visar bäst resultat. Böda Sand ger ett ännu bättre resultat, men deras resultat baserar sig på 17…
Har du redan Premium? .
Läs vidare med Premium
Ingår
Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete