“Min drivkraft är att ha kul på jobbet och lära mig nya saker. Jag har en stark drivkraft på egen hand men trivs att utvecklas tillsammans i team”
Siri Brevik, du är ny Revenue Manager på Cirkus Venues. Vem är du?
– Hej! som ny Revenue Manager på Cirkus Venues tar jag med mig 29 års erfarenhet inom kommersiellt arbete inom hotellbranschen. Mitt fokus har alltid varit att skapa affärsmässig framgång och minnesvärda gästupplevelser. Jag är resultatinriktad och en driven analytiker med erfarenhet inom konferens, bokning, marknad, försäljning och revenue management. Har suttit i ledningsgruppen och har där fått den totala insikten av att driva hotell och vilka kostnader som ligger bakom intäkterna. Genom åren har jag parallellt utbildat mig inom digital försäljning, webdesign och growth marketing för att hålla mig i framkant av den digitala utvecklingen.
Min drivkraft är att ha kul på jobbet och lära mig nya saker. Jag har en stark drivkraft på egen hand men trivs att utvecklas tillsammans i team.
Privat älskar jag att resa, sol och god mat. Ledig tid spenderas med familjen, antingen hemma, på vårt 1700-tals torp eller på resor. Som person är jag positiv och uppskattar de små sakerna i vardagen. Att se det positiva i saker istället för att fastna i det negativa.
Varför valde Satu Andersson dig tror du?
– Det bör du egentligen fråga Satu om men jag tror att det är för min breda kunskap inom total revenue management och förståelse för hela det kommersiella arbetet. Det gör att jag passar bra i en mindre kedja där man gör allt arbete själv utan stöd från en stor organisation.
Varför valde du Cirkus Venues?
– Cirkus Venues är en ganska ny konstellation med Cirkus Arena & restaurang, Hotell Hasselbacken, Backstage Hotel, Konsthallen, Pop Story, The Visitors Bistro och den kommande eventarenan Gasometer. Det är fantastiska produkter var och en i sig men tillsammans blir det en helhetsupplevelse som erbjuds ute på Djurgården och som är väldigt spännande. Jag har lång erfarenhet av hotell och restaurang men eventarenor är helt nytt och spännande för mig.
Jag ser verkligen fram emot att vidareutvecklas genom att tillföra min breda erfarenhet och kompetens till Cirkus Venues och vara en del av att forma företagets framtid inom evenemangsbranschen.
Vad gör en Revenue Manager hela dagarna?
– Bra fråga! Det korta svaret är intäktsoptimering. Prissättningen styrs av tillgång och efterfrågan. Genom att förstå vilka gäster som väljer att komma till oss, genom vilken kanal och varför, så kan man genom att analysera denna data få fram en optimerad prisstrategi och vilka kanaler man ska lägga fokus på att marknadsföra sig.
Ditt jobb handlar väl mest om att hitta rätt stjärna på scenen på Cirkus eller?
– Hahaha. Hade gärna varit med och valt evenemang på Cirkus men jag har väldigt duktiga kollegor som sköter utbudet där. Om jag skulle få bestämma så står Norah Jones högst upp på min önskelista. Såg henne på Cirkus sist hon var i Stockholm, maj 2007 och min dotter är döpt efter henne.
Vad lärde du dig på Stockholm Meeting Selection?
– Massor. SMS har fantastiska produkter och en ägare med passion och kunnighet. Jag hade tidigare jobbat med cityhotell inom Radisson i 19 år och fick här vara med att jobba med att gå från att vara rena konferenshotell till att öppna upp mot privatmarknaden och bli destinationshotell. Att gå från att sälja och intäktsoptimera endast rum till den totala upplevelsen var lärorikt. Dessa erfarenheter hade jag nytta av och vidareutvecklade jag när jag började på Winn Hotel Group med dess fantastiska destinationshotell.
“Svenskar kommer alltid att prioritera att resa”
Det verkar vara lite tufft i reseindustrin våren 2024, är det en korrekt bild?
– Svenskar kommer alltid att prioritera att resa, jag tror det är det sista man skär ner på i sin budget. När det gäller Stockholms hotellbransch så ser jag inte att det är tuffare. Januari hade högre beläggning och snittpris mot föregående år. Sedan beror det på vad man har för produkt, de med enklare standard har det nog tuffare men fyra- och femstjärniga hotell påverkas inte på samma sätt. Jag tror att när man väl unnar sig något så vill man ha det där lilla extra och är beredd att betala för det. Att vara på tå och erbjuda det som gästen efterfrågar är framgången i alla konjunkturer. Ser man till konferenser så håller många bolag fler små möten på hemmaplan eller via Teams. När man ses så är det mellanstora till stora konferenser där teambuilding och kickoffer står högst upp på agendan.
Blir det en fest i höst när ränta sänks och folk får mer pengar i plånboken?
– Svenskar älskar att resa och uppleva nya saker så jag tror inte på någon rusning. Jag tror däremot att detaljhandeln och restauranger kommer märka av detta mer än oss.
Reseindustrins största utmaning?
– Jag upplever det som att vi fortfarande har svårt att hitta kompetent personal och att hålla dem kvar inom branschen. Vi behöver få regeringen att förstå hur mycket vår bransch kan bidra med arbete på alla nivåer. Till de som söker jobb så behöver vi få ut budskapet om hur givande det är att jobba i vår bransch och att det finns en stor variation i arbetsområdet.
Namn: Siri Brevik
Titel: Revenue Manager
Familj: Min man Leif, dotter Nora 12 år, son Isak 14 år och vår hund Lukas.
Bor: Danderyd
Senaste resa: Marbella
Favorit Nyckeltal: TrevPar
Favorithotell: Atlantis i Dubai
Favorit Färjebolag: Eckerölinjen till Åland
Favorit Kryssningsbolag: MSC Cruises
Favorit Reseapp: Google Maps
Flygbolag som jag åker helst med: Utan tvekan SAS
Favoritdestination: Spanien, speciellt Barcelona ligger mig varmt om hjärtat då jag bott där.
Min drömresa: Tanzania/Zanzibar
Detta vet vi inte om dig: Jag har fått tidningen Amelias ”Årets Övervinnarkvinna” stipendium 2007.