Annons:

Laddad för fossilfri taxi

Registrera företagets adress på nollzon.se, sedan får ni i åka elbil när ni beställer taxi. Extra kostnad: Noll kronor. Vinst: ett bättre klimat. När TN testade fick vi åka Tesla.

Nu ska taxibranschen elektrifieras. Det är syftet med projektet Nollzon, som initierats av Vattenfall, ABB och IBM. Företag som representerar 15 000 anställda är nu anslutna och nyligen hängde 13 av hotellen vid Arlanda på.

Det funkar så här:

Ditt företag registrerar sig på nollzon.se. Varje gång en taxi beställs till företagets adress skickas en elbil dit, om det finns någon tillgänglig, annars en miljöbil. Det kostar inget att registrera sig och övriga avtal och rabatter påverkas inte. Hittills har företag med totalt 15 000 anställda registrerat sig.

I dagsläget finns tjänsten bara i Stockholm och det är bara Taxi Stockholm som är anslutet, men Nollzon jobbar på att få med fler taxiföretag och har förfrågningar från andra städer.

Taxi Stockholm har i dag bara tio elbilar, men ska köpa in 50 till under 2016.

Travel News testade att beställa en taxi till Vattenfalls huvudkontor i Solna. Det här hände:

Efter några minuter rullade en Tesla ljudlöst upp. Jag klev in, blev 10 minuter senare levererad till avsedd adress, betalade och klev ur. Som vilken taxiresa som helst alltså.

Skillnad mot att åka med en traditionell bensin- eller dieselbil var: en tystare färd – och även häftigare att åka med en Tesla än en Volvo, men det kan man ju inte alltid räkna med. Priset var detsamma som för vanlig taxi.

Men framför allt känns det bra i magen att bidra till en snabbare omställning till en fossilfri biltrafik. För syftet med Nollzon är att skapa tystare och renare transporter i städerna, genom att öka efterfrågan av eltaxibilar.

Genom att föra statistik över hur många beställningar som gjorts inom systemet går det enkelt att se hur stor efterfrågan är av elbilskörningar. Då blir det enklare för taxiföretagen att veta hur många elbilar de ska investera i.

Tanken är också att när allt fler taxibilar blir eldrivna kommer antalet snabbladdare också öka, vilket gör att fler privatbilister också ska våga ta klivet över och köpa en elbil. Hotellen i Sigtuna, som sedan flera år jobbar intensivt med sin egen klimatpåverkan, har tidigare satsat på laddstolpar och alla hotell erbjuder nu elbilsladdning.

En Tesla har en räckvidd på 30–40 mil innan den måste laddas, medan de eltaxibilar med kortast räckvidd klarar 15 mil. Den chaufför Travel News fick åka med, Carlos Revollo, har aldrig haft problem att ladda i tid. Mellan Stockholm city och Arlanda finns i dag 24 snabbladdare.

Elbilstaxi via Nollzon

Nollzon är en ideell förening grundad av Vattenfall, ABB, IBM, Gröna Bilister och Sustainable Innovation. Syftet är att skapa tystare och renare transporter i städerna, genom att öka efterfrågan av eltaxibilar.

Ditt företag kan enkelt registrera sig på nollzon.se. Varje gång en taxi sedan beställs till företagets adress skickas en elbil dit, om det finns någon tillgänglig, annars en miljöbil. Det kostar inget att registrera sig och övriga avtal och rabatter påverkas inte.

I dagsläget finns tjänsten bar i Stockholm, och än så länge är det bara Taxi Stockholm som är anslutet.

Tips

Tips 1: Föreslå för din arbetsgivare om att registrera ert företag. Det kostar inget och ni gör en insats för klimatet.

Tips 2: Lyssna när du åker och jämför ljudet mot en vanlig bensin- eller dieselbil. Det är tyst.

Betyg

Ljudvolym i bilen: 5

Wow-känsla: 4

Smidighet: 4.

Kommentarer är stängda.