Annons:

Greklands turistminister och sju ambassadörer i möte om expansionen av grekisk turism

De starka banden mellan Grekland och de nordiska länderna inom turismområdet stod i fokus när Greklands turistministern, Vassilis Kikilias, och Sveriges ambassadör i Grekland, Johan Borgstam, träffades, enligt ett pressmeddelande.

”För oss är turistnäringen väldigt viktigt, eftersom det skapar jobb, inte bara i Grekland utan även i Sverige”

På arbetslunchen hemma hos den svenska ambassadören Johan Borgstam, deltog också Finlands ambassadör Jari Boris Antero Gustafsson, Norges ambassadör Frode Overland Andersen, ambassadören för Danmark, herr Klav, Slovakiens ambassadör Iveta Hricova, Irlands ambassadör, Ms.Iseult Fitzgerald samt Spaniens ambassadör Mr. Carles Casajuana. 

Som turistministern påpekade fortsätter Grekland de riktade kampanjerna mot de internationella turistmarknaderna, med specifika initiativ för en utvidgning av turistsäsongen som redan har börjat att bära frukt. 

Arbetslunchen, som hölls på initiativ av den svenska ambassadören, bekräftade de optimistiska budskapen från den skandinaviska marknaden, som över tid – varje sommar – rankar Grekland bland de främsta turistdestinationer. Särskilt uppmuntrande är uppgifterna från årets bokningar, där de största researrangörerna i Skandinavien lägger till nya destinationer, som Thassos, Alonissos och Kalamata.

Som noterats av både herr Kikilias och den svenska ambassadören; främjandet av den grekiska turistprodukten bidrar avsevärt till förstärkningen av sysselsättning genom att skapa nya jobb i båda länderna. Detta understryks av Herr Borgstam – som upprepar Sveriges intresse för den grekiska marknaden. Den svenska ambassadör hänvisade till exemplet med en av de största arrangörerna i Sverige, som specialiserat sig på den grekiska marknaden och som idag sysselsätter mer än 500 arbetare i de nordiska länderna. 

“Turism är den tunga industrin i vårt land, som vi är vana vid att säga” sa Mr. Kikilias, med särskild tonvikt på främjandet av tematiska former av turism, men även till de nya strategiska investeringar som redan har genomförs i sektorn. Sportturismen nämndes särskilt med anledning av att en anläggning öppnar nästa vecka, i Lemnos, för en av de största researrangörerna i Sverige. Detta är den andra stora investeringen – efter det liknande hotellet i Sivota – som redan har fått godkännande av den Svenska Olympiska Kommittén, där idrottare ska förbereda sig. 

– Idag är jag här – på initiativ av Sveriges ambassadör i vårt land – tillsammans med ambassadörerna för de nordiska länderna, Slovakien, Irland och Spanien, för att informera dem om utvecklingen inom grekisk turism och den hållbara turismmodell, som vi redan implementerar med en förlängning av turistsäsongen. Vi utbytte också åsikter om andra viktiga frågor, till exempel sysselsättningssektorn och våra länders bilaterala förbindelser. Turism är industrin i vårt land, som vi brukar säga. Och med den anledningen vill vi ständigt investera i branschen. Stort tack till ambassadörer, eftersom de är vårt lands ansikte utåt utomlands, för dess skönhet och det unika upplevelser som alla besökare i Grekland kan uppleva, sa Greklands turistministern Vassilis Kikilias i ett pressmeddelande.

– Detta är en mycket bra dag, eftersom jag har äran att ha min kära vän och Greklands turistminister, Vassilis Kikilias, bredvid mig. Grekland har under många år varit bland de tio populäraste turistmålen för svenskarna. För oss är turistnäringen väldigt viktigt, eftersom det skapar jobb, inte bara i Grekland utan även i Sverige. Nyligen, pratade jag till exempel med ett svenskt företag som är specialiserat på den grekiska turismmarknaden och som berättade att man har 500 anställda i hela Skandinavien. Detta är ett enda företag, som för den här säsongen har planer på att flyga 400 000 till 500 000 skandinaviska turister till Grekland. Låt oss dessutom inte glömma att under 2019 besökte 850 000 svenska turister Grekland, ett land som har 10 miljoner invånare, vilket betyder att 10 procent av befolkningen valde vackert Grekland för sin semester. Det är därför jag känner mig djupt glad över att representera Sverige i Grekland. Och jag är övertygad om att vi kommer att få möjlighet att ytterligare stärka och främja turismen i Grekland, både från Sverige och från övriga nordiska länder, med tanke på turismens betydelse för den grekiska ekonomin, sa den svenska ambassadören Johan Borgstam i ett pressmedddelande. 

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024