Annons:

Annons:

Krönika: Så får du effekt!

Petter Stordalen-effekten? Vad är detta egentligen? En sak är klar. Det är något som retar byxorna av TUI och Apollo. De blev sura i veckan när jag gjorde en rewrite på nyheten att Ving hade sålt nio av tio solresor under jul och nyår och tackade Petter Stordalen-effekten. Konkurrenterna hittade på en Huber-effekt på TUI och en Vase Larsen-effekt på Apollo. Dessa “effekter” bygger på samma vetenskap som horoskop, alltså människans förmåga att tänka abstrakt på saker som inte finns. 

Jag välkomnar denna strid i spalterna, nyhetsjournalistikens livsluft är att det finns olika åsikter och att människor vågar ventilera dessa. Men ska jag ge de avundsjuka direktörerna på de något mindre charter-bolagen lite tips om hur man skapar lite riktigt effekt. Ni kan börja med att ringa mig (0760384066). Ge en intervju i halvåret till Travel News och var generös med fakta och rubrikvänliga citat. Var aktiv, inte proaktiv. 

För det måste vi ge Petter Stordalen, han är det bästa som hänt reseindustrin sedan Simon Spies drog ner byxorna. Exakt hur detta gick till kan ni se i den utmärkta filmen “Spies & Glistrup”. Vi vet ganska lite om Petter Stordalens privatliv, men kan det vara en slump att hotellet som är hjärtat i den norska tv-serien “Exit” är Stordalens The Thief. Det sista var lågt, men ibland kan jag inte låta bli. 

Vi kan väl kalla det dubbelmoral.

***

I veckan kom en tung nyhet. Ryanair ska lägga ner i Skavsta. Det krävdes ett samtal för mig att döda nyheten som alla andra medier hakade på. Det visade sig att Ryanair ska flytta fyra flygplan från Skavsta. Tillfälligt. Totalt har bolaget 300 flygplan så ni anar att det är droppe i havet som förändras. En smula. 

Ryanair kommer att fortsätta att flyga från Skavsta och ja, det troligaste är ingen märker någonting. 

Nyheten bakom nyheten är ju istället att Boeings kris fördjupas. Att Ryanair drar ner två baser med Boeing-maskiner är ett tecken på att det kommer att dröja ytterligare många månader innan olycksplanet Boeing 737 Max 800 kommer upp i luften igen. 

Det i sin tur innebär att luftrummet i Europa blir mera glest och det är förstås mumma för SAS som håller upp sin kapacitet och dessutom kommer att drabbas av färre förseningar. Det är trängseln i luftrummet nere på kontinenten som gör att en liten försening fortplantas likt vågorna när du kastar en stor sten i en liten sjö. 

Det är betydligt mer intressant att Boeings och JetBlues dotterbolag Zunum Aero i somras sparkade 70 ingenjörer eftersom det var ebb i kassan. Bolagets uppgift var att utveckla ett nytt elflygplan för tolv passagerare. Nu lär det dröja innan det kommer upp i luften. Detta är självfallet goda nyheter för HEART Aerospace i Göteborg som just nu håller på att utveckla ett elflygplan för 19 passagerare. 

Nu leder Sveriges Elon Musk Anders Forslund tävlingen i hela världen. 

Detta lärde jag mig när jag träffade Transportföretagens flygdivision på Svenskt näringsliv i tisdags. Fredrik Kämpfe och Nils Paul var också glada för signalerna från nya EU-kommissionen att vi i framtiden kanske kommer att kunna att rikta statsbidrag till produktionen av biojetbränsle. Detta kan bli en bro mellan forskning och produktion.

I övrigt har flygindustrin i Sverige inte mycket att glädja sig åt. Passagerarantalet viker i ungefär samma takt som vårt BNP planar ut och ja, de senaste två åren har Arlanda förlorat 11 longhaul-linjer. 

Detta är två av sakerna som jag planerar att fråga infrastrukturminister Tomas Eneroth om när jag har en intervjutid med honom på onsdag. Har du tips på fler frågor, mejla gärna mig. Men jag lovar inte för mycket. 

Förra gången jag skulle göra en intervju med statsrådet tyckte han att frågorna handlade om fel ämne och gick iväg.

Medie-strategin i Stefan Löfvens regeringen heter nämligen “mussla”. På denna punkt skiljer sig vår nuvarande regering radikalt från både Göran Persson och Fredrik Reinfeldt. Bägge älskade att dra ut de stora linjerna i samhällsutvecklingen.

Jag fick intervjua bägge flera gånger under deras tid i Rosenbad och jag kan säga att orden flödade på ett spännande sätt. Ganska olikt från när vår nuvarande statsminister gästade Agenda senast. För att knyta ihop säcken med min inledning så är väl citatet: “vi såg det inte komma” kanske inte den oneliner man vill ska bli ens mest kända ord. 

***

Ha en härlig helg så hörs vi igen på måndag.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.