”Vi dubblade våra globala marknadsandelar under pandemin. Det var ett medvetet risktagande, men med facit i hand helt rätt.”
Den amerikanska investmentjätten KKR köpte nyligen in sig i Etraveli Group – doldisbolaget som grundades i Uppsala och som sedan 2017 ägs av riskkapitalbolaget CVC Capital Partners. Redan 2021 försökte Booking Holdings köpa hela Etraveli, men affären blockerades av EU-kommissionen. Travel News källor uppger att KKR nu har köpt 40 procent av bolaget för drygt 1 miljard euro, men de siffrorna vill vd Mathias Hedlund inte kommentera. Däremot bekräftar han att KKR inte erbjöds möjlighet att köpa hela Etraveli.
– KKR blir en signifikant minoritetsägare, men CVC vill vara kvar som majoritetsägare, så erbjudandet till köparen var att köpa en ”stor minoritetspost”. Intresset var stort, med flera hybridkapitalbolag och internationella private equity-bolag i slutskedet. Men till slut blev det KKR som kom in som delägare, säger Mathias Hedlund till Travel News.
Förlängt samarbete med Booking
Den kanske allra största nyheten för Etraveli under året är dock att samarbetet med Booking.com nu förlängts med hela åtta år – till 2033. Avtalet innebär att Etraveli fortsatt ansvarar för all flygförsäljning på Booking.com, inklusive bokningar, teknik, innehåll och kundtjänst.
– Vi har byggt upp en teknisk plattform som integrerar med fler system än någon annan aktör i världen. Tillsammans med all funktionalitet som vår plattform erbjuder gör det att vi har mest flyginnehåll att erbjuda och kan kombinera det med konkurrenskraftiga priser och skalbar kundtjänst, säger Mathias Hedlund.
Etraveli sköter i dag all flygdistribution åt Booking globalt. Men parallellt driver bolaget också en rad egna varumärken som GoToGate, Mytrip och FlightNetwork – vilka delvis konkurrerar med Bookings erbjudande. Enligt Mathias Hedlund är det dock ingen konflikt.
– Det är två olika kundgrupper. De som jagar lägsta priset går ofta till våra egna varumärken. De som vill ha tryggheten i Booking.com är beredda att betala lite mer. Det är två olika spår som båda fungerar, säger han.
Ryanair tillbaka – och Radisson på gång
En annan nyhet är att lågprisjätten Ryanair nu har återintegrerats i Etravelis utbud, efter ett avbrott på drygt ett år. I nuläget syns Ryanair endast hos Etravelis egna varumärken – men kommer snart även på Booking.com.
– Det har funnits en konflikt mellan Booking och Ryanair, men det förväntar vi oss kommer att lösas snart, säger Mathias Hedlund.
Samtidigt växer Etraveli inom B2B. Förutom samarbetet med Booking har företaget inlett nya partnerskap, bland annat med Radisson Hotels.
– Vi ser stor potential inom B2B och bygger nu tekniska lösningar som gör det möjligt för andra aktörer såsom Radisson att kombinera sitt hotellutbud med flygresor. Vi kan erbjuda samma infrastruktur och tjänster som vi själva använder – allt från sök- och bokningsmotorer till support, riskhantering och refund-processer. Det här är ett behov som är kraftigt efterfrågat i många delar av marknaden, säger han.
Störst i världen – utanför Kina
Etraveli har nu – som planerat – blivit världens största aktör inom flygbokning, räknat i volym, med undantag för Kina där Trip.com dominerar. Varje dag görs cirka 100 000 bokningar i Etravelis system, med i snitt 1,5 passagerare per order. Det motsvarar flera hundratusen flygbiljetter – dagligen.
– Storleken skapar förutsättningar för bättre villkor med flygbolag och innehållsleverantörer. Vi får fram mer flyginnehåll till bättre priser än våra konkurrenter. Det gör att vi fortsätter vinna marknadsandelar, säger Mathias Hedlund.
Omsättningen ökade med ungefär 20 procent under 2024 och landade på 8 miljarder kronor. Vinsten (ebitda) blev knappt 2 miljarder kronor. Antalet anställda, både egna och outsourcade, ökade i samma takt och ligger nu på över 3 000. De flesta medarbetarna finns i Indien och Grekland, även om huvudkontoret fortsatt ligger i Sverige.
– Vi har kundtjänst som verkar i fler än tio länder, dygnet runt och på cirka 30 språk. Det är en enorm konkurrensfördel, säger han.
Teknik, AI och framtiden
Etraveli ser också AI som en viktig del av sin framtida strategi – inte minst inom kundservice.
– AI är redan och kommer ännu mer bli en otroligt integrerad del av nästan allt vi gör, inom minst inom vår kundtjänst. Men vi använder det framför allt för att förbättra kundupplevelsen, inte bara för att spara pengar, säger Mathias Hedlund.
Han säger att AI inom kundtjänsten idag bland annat används för att automatiskt sortera enklare ärenden och snabbt ge svar på vanliga frågor – men utan att låsa in kunder i så kallade bott-loopar.
– Det kan spara lite kostnader, men det viktigaste är att det ger snabbare och bättre service till kunden. Det är det som har störst effekt på vår långsiktiga framgång, säger han.
Nästa steg: börsnotering?
Under pandemin valde Etraveli att gå emot strömmen. Istället för att varsla personal, investerade bolaget i teknik – och kunde efteråt ta stora marknadsandelar när resandet återvände.
– Vi dubblade våra globala marknadsandelar under pandemin. Det var ett medvetet risktagande, men med facit i hand helt rätt, säger Mathias Hedlund.
En börsnotering kan nu bli nästa steg för Etraveli.
– Vi har inget beslut om en börsnotering i dagsläget, och faktum är att investeringen från KKR gör att vi kan vänta med det. Men om Booking inte vinner sin överklagan gällande att få köpa oss, så är en IPO ett logiskt nästa steg vid en framtida ägarförändring, säger Mathias Hedlund.