Din reaktion på att SAS vd slutar?
Tråkigt för SAS, men kanske inte helt oväntat efter 10 år på posten, skriver Johan Söör vd på First Camp.

Johan Söör, vd på First Camp
Inte förvånande efter 10 slitsamma år. SKF blir rena semestern, anser Didrik von Seth vd på SRF.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens vd Didrik von Seth.
Efter att ha rattat SAS under 10 års tid är det högst naturligt att
han nu går vidare till nya utmaningar och till en helt annan typ av verksamhet. Skulle snarare säga att jag är förvånad över att han varit kvar så pass länge, samtidigt vilken resa han gjort på SAS! Hatten av, säger Jenny Kaiser, Chief Marketing Communication Officer, på Visit Sweden.

Jenny E Kaiser Chief Officer Marketing Communications hos Visit Sweden.
Din bild av Rickard Gustafssons tid som vd på SAS?
Han har gjort en turnaround av SAS och innan Covid-19 hade bolaget varit lönsamt fem i år rad, vilket är en stor bedrift med tanke på SAS historiska utmaningar. Samtidigt tycker jag att bolaget delvis har vässat sin produkt och levererat på sin målbild att förenkla resandet för frekventa resenärer. Dessutom upplever jag honom som en jordnära VD, skriver Johan Söör vd på First Camp.
Han har klarat att navigera bolaget genom många kriser, tycker Didrik von Seth vd på SRF.
Bygger vidare på ”förvåningen” från föregående fråga/svar. Rikard har varit en ypperlig VD och ledare där han lett SAS till att vara ett av Europas ledande flygbolag. Vågat ta tuffa och ibland obekväma beslut för verksamhetens och medarbetarnas bästa. Lyckades vända ett i stort sett konkursmässigt bolag till ett lönsamt sådant innan pandemin rullade in och lamslog världen. En fantastisk resa på många sätt! Grattis SKF säger jag och tack Rickard för vad du bidragit med till Sverige och svensk besöksnäring bland annat. ”Förvåningen” är kopplad till att ingen lyckats sno honom tidigare men berodde antagligen mycket på att han inte var klar på SAS när erbjudanden kommit hans väg, , säger Jenny Kaiser, Chief Marketing Communication Officer.
Vem tycker du ska bli ny vd för SAS?
Även framöver kommer flygbolag leva under extremt hårt konkurrenstryck, så det behövs någon som fortsätter hålla SAS konkurrenskraftigt kostnadsmässigt, och som kan jonglera mellan det och att ha stort fokus på produkten, serviceandan och säkra ett stort linjenät, skriver Johan Söör.
Någon som med passion, stor affärsmässig innovationsförmåga och som är orädd för att fatta tuffa och ibland okonventionella beslut. Som inte går in med tanken om att rädda SAS – utan bygga ett till stor del nytt bolag, erbjudande, varumärke osv för det är vad som kommer att krävas om man ska vara ett hållbart valbart flygbolag framåt, säger Jenny Kaiser, Chief Marketing Communication Officer, på Visit Sweden.
Willie Walsh, tidigare VD IAG, tycker Didrik von Seth vd på SRF.
9 kommentarer