Annons:

Premium

För fet för flyg?

Incheckning och biljettkontroll, säkerhetskontroll – och snart kanske viktkontroll? Nu uppmanas passagerare på vissa bolag att kliva upp på vågen innan de går ombord för att hjälpa flygbolagen att kalibrera sina viktlaster. Text: Janne Sundling

”För flygbolag kan en ökning av passagerarvikten påverka allt från storleken på platser till hur långt ett fullt flygplan kan flyga”

Air New Zealand är det senaste som ber resenärer att vägas innan de flyger, och har genomfört en test i Auckland till juni. Flygbolaget planerar att be mer än 10 000 kunder som går ombord på internationella flyg att delta, och säger att uppgifterna ska hjälpa dem att beräkna ”vikten och balansen för det lastade flygplanet.”

”Civila luftfartsregler handlar om att hålla passagerare och flygoperatörer säkra, och att bestämma vikten av allt som åker på ett flygplan är ett viktigt steg för att säkerställa att det når sin destination på ett säkert sätt,” säger Nya Zeelands flygmyndighets talesman Aly Thompson i ett mejl till Bloomberg.

Air New Zealand gjorde samma sak för med inrikesflyget 2021.

US Federal Aviation Administration och Europeiska unionens luftfartssäkerhetsbyrå kräver också att flygbolag under deras jurisdiktion genomför periodiska viktundersökningar, tillsammans med utvärdering av vikten på handbagage och incheckat bagage.

Berlins nya flygplats.

Som en del av en EASA-undersökning publicerad 2022 samlade Lufthansa Consulting in vikten på mer än 4 000 passagerare för att uppdatera flygplanets balansberäkningar. EASA sa att de skulle upprepa processen 2026 för att se hur de senaste faktorerna som övergången till distansarbete, krig i Ukraina och potentiella långsiktiga effekter av Covid-19 har påverkat människors vikt.

Den global ökning av fetma verkar heller inte avta. World Obesity Atlas 2023 rapporterade i mars att över hälften av personer över 5 år kommer att vara feta eller överviktiga år 2035, en ökning från 38 procent 2020. För flygbolag kan en ökning av passagerarvikten påverka allt från storleken på platser till hur långt ett fullt flygplan kan flyga.

Felaktiga viktdata har lett till att vissa flygbolag har satt flygplan på grund.

FAA tillåter flygbolag att antingen väga passagerare på en våg innan de går ombord eller fråga en person om deras vikt och lägga till för kläder, enligt ett rådgivande cirkulär från 2019 från byrån.

Air New Zealand har lovat att passagerare som deltar i undersökningen kommer att förbli anonyma. Transportören väger allt lastat på planet, från måltider till bagage, så att piloter kan förbereda sig för flygning.