Annons:

Premium Foto: Pressbild

Uppgifter: SAS Eurobonus kan slås ihop med Flying Blue

Air France-KLM vill skapa ett gemensamt lojalitetsprogram med SAS – och ser stora synergier i Skandinavien efter övertagandet

När Air France-KLM ökar sin ägarandel i SAS från 19,9 till 60,5 procent inleds ett nytt kapitel för det skandinaviska flygbolaget – och lojalitetsprogrammet Eurobonus står inför sin största förändring någonsin. En sammanslagning med Air France-KLM:s Flying Blue är på väg, med en gemensam poängvaluta som mål. Det rapporterar E24.no

– Vi vill ha ett enda lojalitetsprogram och en gemensam valuta mellan Eurobonus och Flying Blue, sade Air France-KLM:s finanschef Steven Zaat under en presskonferens nyligen.

Enligt Zaat väntas integrationen ske när Air France-KLM formellt blir majoritetsägare under andra halvåret 2026. Eurobonus har idag cirka 8 miljoner medlemmar – Flying Blue 29 miljoner. Tillsammans skulle det skapa en lojalitetsjätte med 37 miljoner medlemmar.

Hela 50 procent av intäkterna från både SAS och Air France-KLM genereras av medlemmar i lojalitetsprogrammen, enligt Zaat.

– Ju större vi blir, desto mer attraktiva blir vi som partner för kommersiella samarbeten, sade han.

SAS har sedan september 2024 varit medlem i Skyteam, efter att ha lämnat Star Alliance, som man varit med och grundat 1997. Därmed har SAS-resenärer sedan dess kunnat tjäna poäng hos Skyteam-bolag som Delta, Korean Air, AeroMexico, Virgin Atlantic och China Eastern – men inte längre hos exempelvis Lufthansa, Singapore Airlines eller Swiss.

Air France-KLM:s övertagande innebär också att SAS ska dra nytta av koncernens resurser, särskilt inom försäljning och långdistans.

SAS vd, Anko Van der Werff har tidigare garanterat att SAS Eurobonusprogram kommer att bestå – även om det kan få ett nytt namn i framtiden.

I en tidigare intervju har han betonat att den nya ägaren Air France-KLM ser ett långsiktigt värde i SAS och regionen:
– Air France-KLM investerar inte i SAS för att göra ett ”Air France KLM Light”. De investerar i ett nätverk, kunskap om den nordeuropeiska och skandinaviska marknaden, inkluderat de åtta miljoner medlemmarna i vårt lojalitetsprogram.

Relaterade artiklar

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025